UvT in de wolken met Google

In 2010 besloot de Universiteit van Tilburg om de accounts van haar studenten te migreren naar een cloud omgeving. De beoogde dienstverlener was Microsoft. Afgelopen week kwam in het nieuws dat de UvT niet met Microsoft in zee ging, maar met diens directe concurrent Google. Corno Vromans,  de adjunct-directeur dienst van de Library and IT Service, en Rebecca Scholte, de betrokken projectleider, reageerden daarop en lichtten al een tipje van de wolkensluier.

De Universiteit van Tilburg was initiatiefnemer met het doorvoeren van cloudtechnieken in het onderwijs. Namens alle universiteiten van Nederland werd er in 2007 een verkenning gestart naar de mogelijkheden van cloudsoftware voor studenten. Tilburg bekeek de dienstverlening van Microsoft; de universiteit van Utrecht bekeek de mogelijkheden van Google. De laatste stapte twee jaar geleden over naar de cloud van Google. Waarom duurde het bij de Universiteit van Tilburg twee jaar langer en waarom gingen zij alsnog met Google in zee?

“Dat de universiteit niet over is gestapt op de Microsoft cloud heeft te maken met de eisen die door het Hoger Onderwijs aan Microsoft gesteld werden. Hierdoor moest Microsoft aanpassingen in hun software maken,” aldus Vromans. Deze aanpassingen hadden meer voeten in de aarde dan werd verwacht. Vromans: “de conclusie van de universiteiten was dat we in de toekomst de clouddienst moeten nemen zoals die wordt aangeboden. Anders moet je er niet aan beginnen. De functionaliteit zoals we die willen hebben komt pas met het nieuwste Microsoft product. (Office 365) Maar dit is in Europa nog niet beschikbaar. Google kan de gewenste functionaliteit al wel leveren. Aangezien we de studenten op korte termijn een nieuwe omgeving willen aanbieden is alsnog gekozen voor Google.” Doordat de universiteit van Utrecht nu ook gebruikt maakt van de software van Google, is het vertrouwen in de diensten ook toegenomen.

Nog voor de zomervakantie wil Vromans alle studentenaccounts in de cloud hebben. Het uitrollen gaat volgens Scholte, de verantwoordelijke projectleider, geleidelijk: “In het begin zetten we de nieuwe cloudomgeving open voor de studenten. Ze hebben dan een maand de tijd om te wennen. Als ze willen kunnen de studenten er al voor kiezen om al hun bestaande e-mail naar de cloudomgeving te migreren. Op een gegeven moment zetten we de knop om, en wordt nieuwe mail alleen afgeleverd in de cloudomgeving. Het inloggen in de cloudomgeving gebeurt via de Single Sign On.”

Aan de voorkant verandert niets dus, maar de back-end is drastisch veranderd. Vanwege de internationalisering van de UvT krijgen alle e-mailadressen de extensie ‘@tilburguniversity.edu’. E-mail die naar het oude adres (‘@uvt.nl’) gezonden wordt, komt gewoon binnen op het nieuwe e-mailadres.

Het gebruik van de Google app suite – docs, calendar, spreadsheet etc. – is geheel vrijwillig. Scholte: “De faciliteiten zijn er, en ook docenten hebben toegang tot de cloud, dus documenten kunnen geopend worden. Wat de docent er feitelijk mee doet, ligt in zijn of haar handen.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.