Recensie: ‘666 leugens die iedereen gelooft’

Geloof jij dat je van spinazie eten sterk wordt? Dat Michael Jackson in een zuurstofcabine sliep om het verouderingsproces tegen te gaan? Of dat struisvogels bij gevaar hun kop in het zand steken? Guess what, het zijn allemaal fabels. Blaffende honden? Die bijten wel!

In het boek ‘666 leugens die iedereen gelooft’ van Herman Boel worden allerlei hardnekkige verzinsels onder de loep genomen, van Marilyn Monroe die met Einstein zou willen trouwen tot Stalin die elf tenen zou hebben. Het boek is handig opgedeeld in verschillende categorieën, zoals ‘beroemd en berucht’, ‘complottheorieën’ en ‘volkswijsheden, bijgeloof en oudewijvenverhalen’ waar je in 288 bladzijdes doorheen wordt geleid.

Hoewel je bij de meeste fabels wel aan kunt voelen dat het om broodje aap verhalen gaat, betrapte ik mezelf erop dat ik sommige wel geloofde. Zo vertelde mijn aardrijkskundeleraar ooit dat de toiletten op het noordelijk halfrond in vergelijking met die van het zuidelijk halfrond het water in de tegengestelde richting wegspoelen. Vraag me niet waarom, maar het is me altijd bijgebleven. Enigszins beschaamd las ik dan ook dat dit helemaal niet waar bleek te zijn. De manier waarop de stop uit de gootsteen wordt getrokken en de beweging die bijvoorbeeld al in de kuip aanwezig is, bepalen hoe het water wegloopt.

Daarnaast kwam ik dingen tegen in het boek waar ik nog nooit van had gehoord. Zo schijnen er dertien sterrenbeelden te zijn in plaats van twaalf. Numero dertien – de slangendrager – hoort de plek tussen de schorpioen en boogschutter op te vullen, van 29 november tot 17 december. De Babyloniërs vonden het priemgetal 13 echter maar lastig, 12 was veel gemakkelijker te delen en daarom kent onze dierenriem dus een sterrenbeeld minder.

Overigens is er goed nieuws voor studenten. Zo is het gezegde ‘wijn na bier is plezier, bier na wijn geeft venijn’ onjuist. De volgorde waarin je je klem zuipt maakt dus niet uit. Daarnaast kun je na een glaasje Baileys gerust frisdrank drinken, er zal zich geen dodelijke klont in je maag vormen zoals vaak wordt beweerd.

Degenen die wel eens naar de verdovende middelen grijpen moet ik helaas teleurstellen: van het likken van padden word je niet high, hoogstens misselijk. Door de giftige stoffen uit zijn klieren is het bovendien gevaarlijk en kan het dodelijke gevolgen hebben. Amerika kent daarom bijvoorbeeld verscheidene anti-padden-lik wetten. Wel bestaat er een pad waarvan het slijm een hallucinerende werking heeft, maar dit slijm moet eerst worden gedroogd en ontdaan van de aanwezige giftige stoffen voordat het te gebruiken is ter ‘consumptie’.

Ook voor de luie studenten heb ik slecht nieuws: een bandje afspelen met de leerstof terwijl je slaapt, heeft geen enkele nut. Tijdens je nachtrust kun je niets leren. Verhalen over mensen die hele taalcursussen volgen in hun slaap en vervolgens vloeiend Chinees of Russisch spreken, berusten dan ook op fabeltjes.

Wel kan ik nu weer rustig naar Queen luisteren, want in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, toont dit boek aan dat er geen duivelse boodschappen in de nummers zijn verstopt als je ze achterstevoren afspeelt. Hetzelfde geldt voor de albums van Led Zeppelin en K3. Wat een opluchting.

Na het doorspitten van Boels’ bevindingen kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat het boek echt de moeite waard is om aan te schaffen. Laat je niet langer foppen door fabels!