“Bitterballen zijn de weg naar de toekomst”

Bitterballen. Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht. Al geruime tijd doet Tilburg University er alles aan om meer Chinese promovendi en topstudenten naar de campus te krijgen. We hebben een eigen kantoor in Bejing, netwerken ons het apelazarus en onlangs vertrok er nog een Tilburgse delegatie naar China om daar een berg samenwerkingscontracten te ondertekenen. Uitstekend, maar ook erg arbeidsintensief. En duur. Terwijl het zoveel simpeler en goedkoper kan.

Enter de bitterbal. Een makkelijk te produceren en spotgoedkoop product, waar Chinezen massaal van in hogere sferen raken. Tenminste, als we Peter Doodeman moeten geloven. Doodeman is directeur van de Tilburgse snackfabrikant Ad van Geloven, onder andere eigenaar van Mora. Vandaag onthult hij in een spectaculair artikel op Nuzakelijk.nl het volgende: “Chinezen vinden bitterballen fantastisch.”

Echt waar. De spectaculaire groei van de eigen economie, dat vinden ze maar zo zo in China. De rap toenemende middenklasse en pijlsnelle modernisering: soit. Maar bitterballen. O jongens. Daar kun je ze in China pas echt midden in de nacht voor wakker maken.

Doodeman vindt dan ook dat het hoog tijd is om zijn bitterballen te laten uitvliegen. De eerste gesprekken met Chinese fabrikanten zijn al begonnen. Het is lastig, geeft Doodeman toe, want ook al adoreren Chinezen en masse de bitterbal, je hebt in China ook een heleboel lokale producten.

Tsja, wat wil je in een land met 1,35 miljard inwoners.

Toch gaat Doodeman de concurrentie aan, en daar liggen kansen voor Tilburg University. Schrap dat kantoor in Bejing. Stop met netwerken en het ondertekenen van ingewikkelde contracten. Investeer in plaats daarvan in een goed contact met Doodeman. Zorg dat je de volgende keer met hem mee kan naar China. Het enige wat je mee hoeft te nemen is een vrachtlading bitterballen. En Cora. Je weet wel. Van Mora. Die wil vast een keer op vakantie naar China. Ziet ze ook eens wat meer van de wereld dan het Mora-decor in de reclamestudio waar ze al sinds 1738 onafgebroken Nederlandse frituurwaren aanprijst alsof haar leven ervan afhangt. De sleet zit er inmiddels een beetje op, maar toch: niemand kan zo goed een bitterbal aan de man brengen als Cora van Mora.

Het wordt een grandioos succes. Gegarandeerd. Tilburg University, Cora van Mora en een schaal vol bitterballen. Meer is er niet nodig om de Tilburgse campus in no time om te toveren tot het nieuwe Chinatown.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.