Tim Hofman

Tim Hofman wordt het nieuwe boegbeeld van Tilburg University. Hofman, dat is de nieuwe poster boy van BNN. Hij presenteert onder andere het informatieve seks- en drugsprogramma Spuiten & Slikken. Boordevol diepgaande interviews en handige tips. Bijvoorbeeld hoe je als studente kan bijverdienen in de escortwereld. Of hoe je een bierflesje anaal kan inbrengen zonder jezelf onherstelbaar te beschadigen. De keuze voor Hofman als boegbeeld voor Tilburg University schijnt tweeledig te zijn. Jongeren kunnen zich makkelijk met hem identificeren. En hij is vaak op televisie.

Dankzij Hofman zouden studenten en masse de weg naar Tilburg moeten inslaan. Ik heb goede hoop. Mijn vriendin kent iemand die zich zo makkelijk identificeerde met de presentator, dat ze al anderhalf jaar denkt dat ze Tim Hofman ìs. Overal waar ze komt wil ze met “Tim Hofman” worden aangesproken. Het is ongemakkelijk voor iedereen, maar zoiets laat wel zien over wat voor identificerende kwaliteiten Hofman beschikt.

Toch is het onverstandig om maar één boegbeeld te nemen. Muziekproducers hadden dit begin jaren ’90 goed begrepen. Zij zorgden ervoor dat hun boybands en girlbands ramvol verschillende typetjes zaten, zodat iedereen zich wel met iemand kon identificeren. Een succesvolle strategie. Het regende gouden platen in die tijd.

Ik stel dan ook een heus TiU-promoteam voor. Met naast Tim Hofman de enige echte Roy Donders. Die man is lekker zichzelf gebleven, dat spreekt aan. En qua merchandise kun je er een hoop mee. Wat te denken van het Roy Donders’ wetenschapsbroodje? Een worstenbroodje gewikkeld in snoeppapier met daarop een prikkelende wetenswaardigheid. Zoals: “Wist je dat de Kilimanjaro de hoogste vrijstaande berg ter wereld is?” Of: “Het loeien van een bronstig hert is tot op wel tien kilometer afstand te horen.” En natuurlijk het Roy Donders’ kennispak. Inclusief gratis vergrootglas en Einstein-pruik.

Identificatie vindt niet alleen via het oog, maar ook via het oor plaats. Guus Meeuwis is onmisbaar. Een tekst als “Kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, kedeng kedeng, oehoe!” moet voor iedere OV-reizende student herkenbaar zijn.

Nu moet zo’n team natuurlijk niet alleen uit blanke, rijke mannen bestaan. Dat zou suggereren dat alleen zij iets te zeggen hebben in deze wereld. Daarom zou ik uitbreiden met Steven Brunswijk, alias de Braboneger. Met zijn scherpe vraagmethodes, verhelderende inzichten en street credibility toch een soort moderne Socrates. Tot slot: Heleen Mees. Het levende bewijs dat een academische carrière en een spannend seksleven uitstekend samengaan.

Om het geheel mooi af te romen moeten de leden van het TiU-promoteam bijnamen krijgen. Net zoals de Spice Girls. Lekker laagdrempelig. Versoepelt het identificatieproces. De volgende lijken mij geschikt: Squirt&Swallow, Thunders, Kedeng, Brabocrates en Birdy.

Welke bijnaam bij wie hoort moet je zelf bedenken. Het gaat hier wel om een campagneteam voor een universiteit. Zonder zelfstandig nadenken red je het daar niet.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.