Filmrecensie Fury: vijf soldaten hutjemutje in tank

De film Fury laat zien hoe grimmig een oorlog kan zijn. Schieten of geschoten worden, is de moraal. Maar de film biedt geen verrassend verhaal en Brad Pitt acteert ééndimensionaal.

In de film Fury zien we Brad Pitt als de Amerikaanse soldaat Don Collier met een opskeer en een constant verbitterde gezichtsuitdrukking. Hij reist in 1945 met een groepje soldaten in een tank door Nazi-Duitsland. Gevaar ligt overal op de loer, dus de mannen moeten uitkijken.

Aan het begin van de film sluit een jonge knaap genaamd Norman Ellison (Logan Herman) zich aan bij de club. Hij moet mee op missie, maar de jonge soldaat heeft het niet zo op moorden. De rest van de groep vindt hem een watje. Daarom dwingt Collier (Pitt) hem om een Duitse soldaat neer te schieten. Moorden moet je leren, is de opvatting. En vanaf dat moment krijgt de knul de smaak beetje bij beetje te pakken.

Hutjemutje in een tank
De film speelt zich voor een groot deel af in de tank. Dat is tof. De kijker ziet hoe vijf mannen een logge machine besturen. Dat creëert een band en die laat regisseur David Ayer goed zien. De click in de groep soldaten is goed. Het zijn echte makkers, die elkaar steunen en af en toe elkaar de hersens in slaan. Maar ja, wat moet je dan als je hutjemutje in een tank zit in een regenachtig Nazi-Duitsland. De oorlog heeft flinke littekens achtergelaten bij de vijf soldaten. En die pijn zie je de hele film lang terug. Oorlog is niet fijn. Moorden is niet fijn. Maar doe je het niet, dan word je zelf doodgeschoten.

Niet overtuigend
Brad Pitt geeft geen ijzersterke acteerprestatie weg. In de hele film Fury kijkt hij verbitterd en zuur. Zijn karakter blijft bijna de hele film vlak. Maar acteren is meer dan een gezicht opzetten. Logan Herman, de acteur die de jonge soldaat speelt, is wél overtuigend. In het begin is hij angstig en aan het eind van de film wordt hij steeds agressiever. Ook het verhaal is simpel en kent weinig spanning.

Het verhaal is weinig verrassend en de personages zijn inwisselbaar. Ze lijken rechtstreeks uit de blauwdruk van een standaard oorlogfilm te komen. Daardoor biedt de film geen verdieping. Fury is een leuke oorlogsfilm. Maar niet meer dan dat.

3/5