Studenten moeten Tilburg-ambassadeur worden

De gemeente Tilburg investeert € 4,7 miljoen in citymarketing. Hoofddoelen van de stadspromotie zijn het versterken van het imago als creatieve, innovatieve stad en het trekken en binden van studenten.

“Tilburg heeft een imagoprobleem”, aldus wethouder Erik de Ridder (CDA). “We staan op de 18de plaats als het gaat om steden met een positief imago. En dat voor ? qua grootte ? de zesde stad van Nederland.” De Ridder wil richting top-10. Dat betekent meer geld voor evenementen, het binnenhalen van bijvoorbeeld The Passion en het in de arm nemen van een stadsbranding-bureau dat Tilburg op de kaart gaat zetten.

Studenten denken mee
Bovendien wil het College van B&W een ‘Permanent Studentenatelier’ inrichten. Dit moet zorgen voor spraakmakende marketing gericht op (aankomende) studenten. Bij de invulling van dit idee is ook Tilburg University betrokken. Een wat ruimer citaat uit 1+1=13, het Strategisch Plan Citymarketing 2015-2019:

Tilburg is een van de aantrekkelijkste studentensteden van ons land. Het heeft alleen nog niet dat imago. Jaarlijks zijn er ca 30.000 studenten (HBO en WO) in de stad. Studenten kiezen voor de stad omdat ze een bepaalde studie kiezen, of omwille van de bereikbaarheid. De aantrekkelijkheid van de stad geldt (nog) niet als argument.

Tilburg heeft last van een (universitaire) braindrain. Veel van onze universitaire studenten trekken na hun studie naar de Randstad. Dat is een verlies voor de stedelijke economie: gemiddeld brengt elke hoogopgeleide twee arbeidsplaatsen voor laagopgeleiden met zich mee. De braindrain wordt deels veroorzaakt doordat we niet de banen kunnen bieden die aansluiten op de studie (…). Maar voor een ander deel komt dat doordat ze tijdens hun studie niet aan de stad zelf zijn gebonden. Studenten participeren volop in het netwerk aan studentenvoorzieningen, maar verkeren in de veronderstelling dat de stad veel minder aantrekkelijk is, als je je studie hebt afgerond. Ten onrechte.

De focus van citymarketing is daarom tweeledig:
1. Scholieren overtuigen dat Tilburg een echte studentenstad is
2. Studenten tijdens hun studie binden aan de stad, zodat ze na hun studie OF blijven OF Tilburg-ambassadeur worden elders in Nederland.

Heilig
Wethouder Erik de Ridder gelooft heilig in het nut van de investering. In het Brabants Dagblad zegt hij: “Er is sprake van een groot verschil tussen werkelijkheid en beeldvorming. Tilburg lijdt daaronder. Om ons beter te positioneren is professionalisering nodig.” Dat kost uiteraard wat. “Put your money where your mouth is”, besluit de verantwoordelijke wethouder.

Afgelopen maandag was er een hoorzitting over het plan. Raadsleden van onder meer de PvdA, Voor Tilburg en GroenLinks vallen over het prijskaartje. Paulus Oerlemans (GroenLinks): “Het gaat om veel geld, ruim een miljoen per jaar. Daarom willen wij graag aanvullende informatie over het eindresultaat van de inspanningen. Welke indicatoren heb je om de effecten te meten?” Oerlemans ziet het belang van het tegengaan van de braindrain. “Maar ook hier geldt: Wat bereik je precies met zo’n studentenatelier? Hoe kun je de betrokken studenten het beste inzetten? Daarover is er nog veel onduidelijkheid.” Op maandag 3 november stemt de gemeenteraad over de citymarketing-plannen.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.