CBS: Meer lesuren niet altijd beter

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vergeleek de efficiëntie van het middelbaar onderwijs in 33 landen. Wat blijkt? Landen met een hoge efficiëntiescore hanteren vaak een relatief laag aantal verplichte lesuren. Onder de landen met veel lesuren scoort Nederland met een efficiëntie van 0,38 goed.

Een onderwijssysteem is efficiënter naarmate de kosten voor onderwijs lager zijn en de scores op een internationale toets (PISA) hoger. Dit ‘Programme for International Student Assesment’ is een grootschalige internationale benchmark, waarbij 15-jarige leerlingen worden getoetst op hun kennis in taal, wiskunde en natuurwetenschappen. Het lerarensalaris, de omvang van een klas en het aantal leraren ouder dan 50 jaar hebben geen significante relatie met de efficiëntie.

Verplicht
Nederlandse leerlingen hebben internationaal gezien relatief veel verplichte lesuren (ongeveer 970 per jaar). Doordat onze scholieren goed scoren op de PISA-toets is de efficiëntiescore ook relatief hoog, ondanks de hoge onderwijskosten. Leerlingen in landen met een hogere efficiëntiescore dan Nederland – waaronder de nummer 1 Korea en nummer 2 Japan ? hadden minder verplichte lestijd, gemiddeld 768 uur.

In een persbericht schrijft CBS verder: ‘Of het verlagen van het aantal verplichte lesuren ook in Nederland de efficiëntie van het onderwijs verder kan verhogen is zonder nader onderzoek niet vast te stellen.’ Dat hangt onder andere af van de wijze waarop leerlingen en leraren die extra tijd invullen. In Estland en Polen, landen met weinig verplichte lesuren, krijgen leerlingen bijvoorbeeld relatief veel huiswerk. In Korea, het land met het efficiëntste onderwijssysteem, hebben leerlingen veel bijlessen.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.