De puber in elk van ons

De Socioloog des Vaderlands is een klein beetje overstelpt door het succes van zijn blog. Vorige maandag kwam Francine van Univers nog even een roze koek binnensmijten op kantoor omdat de bijdrage over Fifty Shades of Grey goed werd bezocht. Gisteren liepen meer gedetailleerde cijfers binnen: 322 unieke pageviews, en 48 likes! Nu zal een zichzelf respecterend wetenschapper het niet gemakkelijk durven toegeven hoe ego-strelend het is dat 322 mensen de moeite hebben getroost om gemiddeld 5 minuten en 29 seconden op de blog te hebben rondgehangen. Daarom strelen we ons ego zelf niet graag, daar hebben we Francine nu eenmaal voor.

En toch, het blijft een beetje surrealistisch. De veelbesproken ivoren toren voelt vaak zo comfortabel omdat je in de academische wereld hard moet werken voor een handvol likes. Een academische like uit zich in een citatie, waarmee een auteur aangeeft dat ie je werk wel ‘leuk’ vindt, er enkele ideeen van heeft opgedaan, en je erkenning geeft wanneer hij/zij zelf onderzoek verricht op een gelijkaardig thema. Vandaar dat het een beetje pijnlijk is om vast te stellen dat een blog waarop je een uur op hebt geturfd 322 keer is bekeken en 48 keer is geliked, terwijl een onderzoek waar je een jaar van je leven aan hebt gewijd zelfs vaker is bekeken, terwijl het aantal citaties soms wat achterblijft. Huilie huilie!

Jazeker, ook wetenschappers zijn bezorgd om hun ego. Net zoals pubers op zoek naar erkenning het een en ’t ander vergelijken, leggen ook wetenschappers hun H-index al wel eens naast elkaar. Informatie over die H-index wordt doorgaans van Web of Science gehaald. Deze index houdt bij hoe vaak je werken, verschenen in een obscuur lijstje van academische vakbladen, geciteerd zijn door collega’s in een vakblad dat voortkomt in hetzelfde lijstje. Maar naast Web of Science groeit ook Google Scholar aan populariteit. Google – wereldwijd natuurlijk meester in het indexeren van ons prive- en professioneel leven – doet meer dan Web of Science: het indexeert ook bijdragen buiten het beperkte lijstje vaktijdschriften, zoals boeken, boekhoofdstukken, of, waarom ook niet, bijdragen aan Mens & Maatschappij of Sociologos.

Wat Google Scholar nu juist interessant maakt is dat je als auteur je Google-account kunt koppelen aan je citaties. Zo kan je via Google Scholar een overzichtelijke H-indexen gepresenteerd krijgen die je, net zoals puberjongetjes doen, kunt vergelijken met je collega’s. Als je dus een wetenschapper tegenkomt die zegt niet echt wakker te liggen van citaties, neem dan eens de proef op de som: zoek of hij/zij een profiel heeft op Google Scholar. Heeft hij/zij toch een profieltje, dan heeft ie toch maar mooi de moeite gedaan om een Google-account aan zijn/haar werken te koppelen, om welke reden dan ook. Om maar enkele voorbeelden te geven, de Scholar-profiel van de Socioloog des Vaderlands ziet er zo en zo uit. En voor de H-index van de twee nationale helden der sociologie die recent werden bekroond met een Vici van de NWO, nl. Rene Veenstra en Herman van de Werfhorst, verdient niets dan ontzag!

Vanuit sociologische hoek valt de noodzaak naar sociale vergelijking perfect te verklaren. In “The Lonely Crowd” stellen David Riesman, Nathan Glazer en Reuel Denney dat het “sociale karakter” van de Amerikaanse samenleving een sterke verandering heeft ondergaan tussen de 19e en 20e eeuw, vnl. onder invloed van dalende vruchtbaarheid en de opkomst van een diensten- en consumptie-economie. Ze stelden vast dat in de 19e eeuw het ‘inner-directed’ persoonlijkheidstype vrij sterk aanwezig was. Dit type vond zijn weg in het leven op basis van een ‘gyroscoop’ van innerlijke normen en waarden – op jonge leeftijd gesocialiseerd. Door sociale verandering trad het ‘other-directed’ persoonlijkheidstype op de voorgrond dat als een radar afhankelijk is van signalen van anderen, zoals vrienden, peers, collega’s, maar ook massamedia. Pas door onze orientering af te toetsen aan de positie van anderen, weten we waar we zelf staan.

En laat net daarom onze radar uitermate scherp afgesteld staan op het aantal likes dat we krijgen op deze blog. Ik zou zeggen: klik maar lekker op die like knop. Toe maar, like ons dan …

TR

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.