Recensie: Better Watch Saul!

Saul Goodman is de aalgladde advocaat uit Breaking Bad. Acteur Bob Odenkirk kroop met zo veel verve in de huid van deze snelle regelaar dat er een spin off kwam: Better Call Saul. Elke dinsdag staat er een nieuwe afleving op Netflix. Univers bekeek de eerste drie.

Hoe glad meester Goodman precies is, blijkt al snel. We horen dat hij eigenlijk ‘Jimmy McGill’ heet, oftewel Slippery Jimmy. Het joodse pseudoniem dient om vertrouwen te wekken en vakmanschap te sugerreren.

Sensatie
Vijf seizoenen lang was Breaking Bad een sensatie. Langzaam transformeerde de saaie scheikundeleraar Walter White uit Nieuw Mexico in een chrystal meth-keizer. En uiteraard heb je op zo’n hobbelige route niet genoeg aan een rechtsbijstandsverzekering. Het begin van de prequel is sterk. We zien een vadsige, totaal verlopen Goodman die op de bank oude videobanden bekijkt. Daarop staan de foute commercials die Goodman vroeger maakte, met als vaste pay off ‘Better Call Saul!’. Door een van die spotjes kwam ook Walter White bij het in een winkelcentrum gevestigde advocatenkantoor terecht.

Ik ga niks verklappen, maar het begin staat als een huis. Wat blijkt? Het sympathieke ‘manusje van alles’ Mike Ehrmantraut uit Breaking Bad begon ooit als parkeerwacht bij de rechtbank. Goodman heeft een broer die wél een uitmuntende advocaat is. En al in aflevering 2 dreigt Goodman in de woestijn vermoord te worden door Mexicaanse drugscriminelen. Een scène die verwijst naar een apotheose uit Breaking Bad. De Mexicanen denken even dat Goodman een FBI-agent is. Zoals altijd lult hij zich er op verbluffende wijze uit. “Ik ben advocaat, echt. Ik zweer het. Vraag maar iets! Je kunt me alles vragen, als het maar niet over contractrecht gaat.”

Wat wel eens stoorde in Breaking Bad? De langgerekte, wat stroperige scènes en het altijd maar weer zonovergoten decor. Dat heb je hier dus ook. En dat die Walter White steeds maniakaler en roekelozer werd- dat was soms een beetje doorbijten. Voorlopig heb je daar met Saul Goodman weinig last van. Hij bluft zich heerlijk door de eerste afleveringen heen. En het blijft lachen: “500 dollars? The only time that car is worth 500 is when there’s a 300 dollar hooker in it.”

Trouwens: of deze serie ook de vijf seizoenen haalt, is de vraag. De kijkcijfers in de VS vallen tegen. Begon de eerste aflevering nog met 6,8 miljoen kijkers, bij aflevering vier zijn er nog maar een kleine drie miljoen over.

4 uit 5 sterren