‘Ondernemerschap onder studenten stimuleren’

Studenten, wetenschappers en medewerkers van de UvT zouden vaker een eigen onderneming moeten starten. Voorlichting over eigen ondernemerschap is dan ook een must. Ook is belangrijk dat de ideeën van de potentiële ondernemers getoetst worden. Is er kans op succes?

Dit staat in het valorisatieplan West & Midden-Brabant, begin 2011 opgesteld door de stichting Starterslift samen met partners als de UvT, de NHTV, Avans en de KvK. De Rijksoverheid draagt 5 miljoen euro bij voor de uitvoering van het plan.

De initiatiefnemers vinden dat het ondernemerschap onder studenten en medewerkers van de deelnemende kennisinstellingen moet worden gestimuleerd. Deze groep blijkt, in verhouding met andere landen, vaak nog niet voor het ondernemerschap te kiezen.

Johan Sebregts, directeur Starterslift: “In landen als Amerika en China heerst een heel andere ondernemerscultuur. In Nederland is alles gericht op het werken bij een groot bedrijf. Maar er is wel een verandering gaande. Een paar jaar geleden werd werken bij het MKB bij studenten al populairder, nu wordt een eigen onderneming langzaam ook als mogelijke loopbaan gezien. Dat wordt trouwens ook aangewakkerd door de crisis. Veel ondernemers beginnen voor zichzelf omdat ze geen baan kunnen vinden.”

Om een beeld te geven van de Tilburgse animo. Tussen januari 2006 en juni 2011 klopten 195 studenten en medewerkers bij Starterslift aan omdat ze een onderneming wilden starten. 65 startende ondernemers (van de 195) worden begeleid door Starterslift.

Basis van het valorisatieplan dat op vier pijlers rust, is het stimuleren van en informeren over ondernemerschap. Om studenten en medewerkers en kennis te laten maken met ondernemerschap wordt er vanaf het komende collegejaar door UvT, Avans en NHTV een breed scala aan activiteiten geïnitieerd zoals voorlichtingsbijeenkomsten, massacommunicatie, seminars, deelname aan de Global Entrepreneurship Week en publicaties.

Een groep medewerkers die extra aandacht krijgt, zijn onderzoekers, lectoren en docenten. Deze medewerkers lopen volgens Starterslift voorop bij de ontwikkeling van nieuwe kennis die om te zetten is in nieuwe producten, diensten of concepten die marktwaardig zijn. Sebregts: “Medewerkers zijn voor ons een nieuwe doelgroep. Voorheen richtten we ons met name op studenten. Onderzoekers onderzoeken zelden de commerciële mogelijkheden van hun idee. Ze zijn meestal slechts geïnteresseerd in de wetenschappelijke relevantie welke tot uiting komt in een publicatie. Daarna belandt het idee in de kast.”

De ideeën van de wetenschappers zullen voortaan gebundeld worden via het nog op te richten Transfer Office, waarvan het hoofdkantoor op de UvT gevestigd zal zijn. “Het Transfer Office zal actief onderzoeken wat er onder de wetenschappers leeft. Dat kan door proefschriften door te nemen of afstudeerborrels te bezoeken. Daarnaast kunnen wetenschappers zich zelf bij het Transfer Office melden met een idee.  Door het Transfer Office worden de commerciële mogelijkheden bekeken. Als een idee commercieel haalbaar is, wordt deze kennis door het Transfer Office in de markt gezet, bijvoorbeeld door overdracht van het intellectueel eigendom aan een starter of aan het bestaande bedrijfsleven.

Eind juni besteedt Univers in haar papieren uitgave uitgebreide aandacht aan valorisatie. Zie ook het artikel: wat doet de UvT nu al?

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.