Recensie: The Adventures of Tintin

In mijn eerste week op de school voor journalistiek kreeg de klas een klassiek voorbeeld voorgeschoteld van ‘het journalistieke denken’. Dat voorbeeld kwam van een pagina uit het eerste album van Kuifje, waarin de jonge journalist in het land van de Sovjets te gast is.

‘Onze fabrieken draaien op volle toeren’, claimt de reisgids, terwijl hij Kuifje een fabriek laat zien waar rook uit komt. Maar de journalist wil er het zijne van weten en loopt naar het gebouw. Dan ziet hij: het is een toneeldecor, waarachter iemand bossen stro aan het stoken is, en iemand anders fabrieksgeluid nadoet door hamers op stalen platen te slaan.

Waarom dat voorbeeld? Omdat het duidelijk maakt waarom Kuifje-fanaten ziedend waren toen ze Spielbergs versie te zien kregen. Natuurlijk, de stripboekenserie van Hergé gaat om actie en avontuur in verre oorden – zoals dat ene karakter waar Spielberg al vier films omheen regisseerde. Maar het ging ook om onderzoek, subtiliteit, en een zekere sulligheid. De Kuifje van toen is eigenlijk veel saaier dan in deze film. En dat is dus ook de kritiek: dit is een glossy. Leuk om te zien, maar zonder diepgang.

Toch kun je Spielberg moeilijk kwalijk nemen dat hij voor al die actie heeft gekozen, vooral omdat hij dat heel goed heeft gedaan. In technisch opzicht is Tintin een juweeltje. De computeranimaties zijn schitterend: ze combineren een gevoel van realisme met fantastische situaties. Vooral de geraffineerde transitieshots, en de chaotische achtervolgingsscène (in één take!) door een Marokkaans stadje zijn mierzoete eye-candy die nooit hadden gekund in een live actionfilm. Maar, en dat is het punt waar eerdergenoemde fans op hameren: al die tijd die wordt besteed aan over de top actie, had Spielberg ook in de karakters kunnen steken.

Gelukkig is ook op dat front wel wat te zeggen voor de film. Vooral Andy Serkis doet het bijzonder goed als het whiskeygrabbelende drankorgel, kapitein Haddock – die ook terecht de meeste karakterontwikkeling meekrijgt.

Kortom: wie een film wil zien waarin Spielberg het weer eens voor elkaar krijgt om Indiana Jones-achtige proporties in beeld te brengen (in tegenstelling tot de laatste Indiana Jones), moet een kaartje kopen. Of hem uit de handen grissen van de oude Hergé-fan aan de kassa – want die gaat toch van een koude kermis thuiskomen.

The Adventures of Tintin – The Secret Of The Unicorn. 106 min. Regisseur: Steven Spielberg. Met: Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Simon Pegg, Nick Frost.