Boekrecensie: Jong

Doe ik wel de juiste studie? Wil ik met deze vriend of vriendin wel oud worden? Wat voor werk wil ik later gaan doen. Hoe is het mogelijk dat ik op mijn leeftijd nog niets heb bereikt? Met deze vragen worstelen veel studenten, zo meent de auteur van het boek Jong. Ze zoeken houvast, maar kunnen het niet vinden.

“Ik wil je geen hoorcollege geven over geheimen van succes. Ik wil niet dat je van alles onderstreept en dit als een machine uit je hoofd leert om je examen maar te halen. Liever sta ik als zorgzame mentor voor je klaar. Ik wil luisteren naar je verhalen. En verder hoop ik dat dit boek een spiegel voor je zal zijn,” zo schrijft auteur Rando Kim in zijn voorwoord. Kim is  professor consumentenwetenschap en geeft les aan een Koreaanse universiteit

Kim deelt in het boek studenten op in twee groepen. De pijlstudenten en papieren bootjes-studenten. Pijlstudenten zijn studenten met een duidelijk plan voor de toekomst die nerveus zijn. Papieren bootjes zijn studenten zonder toekomstplan die het gevoel hebben de weg kwijt te zijn. De ene groep laat volgens Kim vaak onbewust kansen liggen, bij de ander groep zijn de plannen te vaag. “Ben jij een bootjes student of een pijtjesstudent?  Kijk diep binnen jezelf en vervolgens vooruit naar je dromen,” zo doceert hij.

Diep kijken in jezelf, vertrouwen op je eigen kunnen, gehoor geven aan je passie, geloof hebben in jezelf. Het zijn wijsheden waar het boek vol mee staat. Als je twintig bent sta je nog maar aan het begin van je leven, betoogt Kim. “De wijzers van je levensklok staan nog maar op 7.12 uur.  Streef naar groot succes en niet naar vroeg succes. Het leven bestaat uit pieken en dalen. Aan het einde van de reis moet je met trots kunnen terugkijken op je leven, niet alleen op iets wat je op je 24e hebt gedaan.”

Na een pagina of veertig ben ik als lezer deze algemene levenswijsheden al spuugzat. Alsof je in een grote ruimte staat vol met tegeltjeswijsheden. Studenten die echt met problemen worstelen hebben meer aan concrete tips dan aan dit soort abstractheden.

Soms illustreert de auteur zijn adviezen wel met voorbeelden, bijvoorbeeld van de striptekenaar die zijn tekeningen niet bij uitgevers gepubliceerd kreeg, ze op internet publiceerde en zo zijn talent ontplooide. “Als hij aan het touw van de stripbladen was blijven hangen had hij dat nooit bereikt.” Dat zal wel, maar enige creativiteit hebben de meeste UvT-studenten toch wel. Heel erg vernieuwend of leerzaam is het advies om gebruik te maken van het World Wide Web niet.

Zonde van de leestijd.

Jong. Rando Kim. 18,95 euro. ISBN 9789025438692