Studenten niet tevreden over Tilburgse uni, hoogleraren wel

Studenten niet tevreden over Tilburgse uni, hoogleraren wel

Een opvallende discrepantie bij ‘de beste studies 2012’, het jaarlijkse onderzoek van weekblad Elsevier en onderzoeksinstituut ResearchNed naar de kwaliteit van het hoger onderwijs. Hoogleraren en universitair hoofddocenten vinden de Universiteit van Tilburg de beste specialistische universiteit binnen hun vakgebied. Studenten zijn echter overwegend negatief in hun oordeel. Slechts één van de 22 Tilburgse opleidingen weet boven het gemiddelde uit te steken.

“Tilburg staat onderaan bij het onderdeel waarbij studenten hun opleiding in algemene zin beoordeelden,” zegt Ruud Deijkers, onderzoeksredacteur bij Elsevier en verantwoordelijk voor ‘beste studies’.

De studenten kregen vragen voorgelegd op zes onderdelen. Het gaat om de tevredenheid over faciliteiten (o.a. werkplekken en aangeboden opleidingsmateriaal), kwaliteit van onderwijs (zijn ze te spreken over academische vaardigheden zoals analytisch denken en beoordelen van wetenschappelijk werk), inrichting van de opleiding (klopt het beeld dat ze vooraf hadden), kwaliteit van de docenten (inhoudelijke deskundigheid en begeleiding), toetsing (aansluiting van toetsing op inhoud opleiding) en organisatie/communicatie (tijdige beoordeling van werk, voldoende info over studievoortgang). Over de scores op deze zes onderdelen is het gemiddelde berekend, de totaalscore voor de opleiding.

Hoe komt het dat Tilburg bij hoogleraren zo goed scoort en bij studenten zo slecht? Deijkers: “Goede vraag. De universiteit zou voor zichzelf na moeten gaan hoe dat kan. Of Tilburgse studenten kritischer zijn. Dat weet ik niet. Het is wel zo dat studenten van bepaalde soort opleidingen soms kritischer zijn, maar dat ondervangen we door binnen eenzelfde soort opleidingen te vergelijken. Hoogleraren mochten overigens niet op hun eigen universiteit stemmen. Er is door hen beoordeeld op vier criteria. Kwaliteit van de bacheloropleidingen, kwaliteit van de docenten, het aanbod van de masters en de kwaliteit van wetenschappelijke publicaties van de staf.”

Elsevier en onderzoeksbureau ResearchNed vergeleken 141 bacheloropleidingen en 287 masteropleidingen met elkaar. Daarbij maakten ze een onderscheid in vier specialistische universiteiten. Tilburg, Rotterdam, Maastricht en Wageningen. De studenten beoordelen Maastricht als beste specialistische universiteit. De beste brede universiteit staat volgens de studenten in Nijmegen (Radboud), de beste universiteit overall staat volgens hen in Eindhoven. De hoogleraren beoordelen Utrecht als  de beste brede universiteit en Eindhoven als de beste technische universiteit. “De studenten hebben daarvoor elf opleidingen beoordeeld van de TU/e, bij zes opleidingen waren ze bovengemiddeld tevreden.”

Het onderzoek is onder meer gebaseerd op de oordelen van 170.000 studenten bij de Nationale Studentenenquête. Studenten gaven aan hoe tevreden zij zijn over het onderwijs, de organisatie, communicatie, faciliteiten, docenten en inrichting van hun opleiding. Daarnaast gaven ruim 2.000 hoogleraren en uhd’s in de Elsevier Faculty Rating aan welke universitaire opleidingen zij binnen hun vakgebied het beste vinden. Zij mogen hierbij niet op hun eigen universiteit stemmen.

Gevraagd naar een reactie op het onderzoek en een verklaring voor de discrepantie in oordelen van hoogleraren en studenten zegt UvT-woordvoerder Walther Verhoeven: “Wij zijn er trots op dat onze universiteit weer tot de beste specialistische universiteit is gekozen volgens de hoogleraren en uhd’s. Het is prettig dat vakgenoten uit andere universiteiten ons zo goed beoordelen. Wat betreft het studentenoordeel: dat baseert de Elsevier op de NSE. De NSE is een kwaliteitsinstrument waarmee instellingen per opleiding feedback krijgen van hun eigen studenten. Dat biedt jaarlijks de mogelijkheid om op een groot aantal punten per opleiding en per instelling na te gaan waar  verbetermogelijkheden zijn. Zo wordt de NSE in onze faculteiten gebruikt, naast de eigen onderwijsevaluaties. We gaan met belangstelling na welke handvatten de NSE biedt om de studenttevredenheid als maat voor onderwijskwaliteit verder te verbeteren. Sommige uitgevers zoals Elsevier maken van deze NSE-resultaten een ranglijst.  Het oordeel van bijvoorbeeld Tilburgse studenten over opleiding X wordt vergeleken met het oordeel van bijvoorbeeld Nijmeegse studenten over opleiding Y.  Die studenten zelf kunnen de beide opleidingen niet met elkaar vergelijken. Ze kennen immers slechts hun eigen opleiding. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met het vergelijken van de oordelen van twee verschillende populaties over twee verschillende onderwerpen.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.