Koen Becking over concept strategisch plan

Kwaliteit als leidraad, een slankere organisatie, onderwijs vanuit onderzoek. Dat zijn enkele kernpunten uit het concept strategisch plan. Collegevoorzitter Koen Becking geeft een toelichting.

In het conceptplan worden drie maatschappelijke thema’s benoemd waar de universiteit zich op wil richten. ‘Health, care and aging’, ‘labor, social security and entrepreneurship’ en ‘social cohesion and security in a connected society’. Waarom deze drie thema’s?
“We hebben heel erg geworsteld met de vraag of je überhaupt met thema’s moet werken. Een keuze voor een thema is richtinggevend en beperkend. Tevens moet je je afvragen of het onderwerp wat je nu kiest over drie jaar nog wel relevant is in de samenleving. In hoofdlijnen omvatten deze drie thema’s datgene wat voor de universiteit belangrijk is. En het zijn thema’s die aansluiten bij de Grand Challenges. Overigens is nog niet zeker of we echt voor deze onderwerpen gaan kiezen. Die vraag ligt nu voor. Er komen na de zomer een aantal whitepapers waarin hoogleraren en andere experts hun visie schetsen. Wat kan de universiteit met deze thema’s, zijn ze goed benoemd en goed opgeschreven? We moeten het verder uitwerken. Heeft het voldoende body om ons te onderscheiden van anderen? In overleg met het Overleg van College en Decanen (OCD) is nog een vierde thema toegevoegd, duurzaamheid.”

Het motto van de universiteit blijft Understanding Society. Waarom deze keuze?
“We hebben veel gesproken over de vraag of we voor een nieuw motto moesten kiezen, Improving Society. Omdat je de samenleving niet alleen wil begrijpen, maar er ook impact op wil hebben. Maar Understanding Society staat goed bekend, mensen begrijpen wat we ermee bedoelen en het onderscheidt ons goed van andere universiteiten. Daarom -en ook vanwege kostenbeheersing- hebben we besloten het bij dit motto te houden. Overigens wijzigen we ook de naam van de universiteit niet. Het was een goede keuze om er Tilburg University van te maken, dat past bij de internationale ambities.”

U bent op bezoek geweest bij London School of Economics (LSE). Economie en Recht zijn de sterkste faculteiten. Wordt TiU een business university?
“Nee, verre van dat. Je moet wel erkennen dat bij de businessopleidingen onze sterkte zit. We zijn heel sterk in accounting en finance, veel van onze alumni zijn business georiënteerd. Maar we zijn bijvoorbeeld ook sterk in methoden en technieken en in bepaalde delen van de psychologie. Het wordt eerder een maatschappij-universiteit.”

U sprak eerder over heldere keuzes. Die keuzes ontbreken in dit plan. Welke opleidingen gaan bijvoorbeeld verdwijnen, hoe ziet de slanke organisatie er exact uit, blijven alle faculteiten overeind?
“De echte keuzes maken we in het najaar. Dit concept schetst de richting. We hebben verschillende stakeholders zoals gemeente en provincie om input op het concept gevraagd, het plan wordt besproken in de universiteitsraad die daarvoor hun achterban raadpleegt, met het OCD en met het stichtingsbestuur. Er zijn hoogleraren die ons hun gedachten mailen. We verwerken de reacties en in het najaar koppelen we daar definitieve keuzes en een financieel plaatje aan. Dat definitieve plan komt in december in de Uraad. Overigens is het niet zo dat we nu geen keuze maken. We kiezen voor kwaliteit. Investeren in je sterktes en kiezen voor je kracht. Durf te zeggen waar je goed in bent en ga daar verder op voortborduren. Er gaan geen faculteiten verdwijnen. We kiezen voor de sterkste disciplines. Dat zijn disciplines over alle faculteiten heen.”

De brede christelijke en humanistische tradities en de katholieke in het bijzonder, moeten meer tot uiting komen, schrijft het CvB. Wordt de universiteit in de toekomst weer katholieker?

“We staan in de traditie van Martinus Cobbenhagen. Die vond dat economiestudenten een brede basisopleiding moesten hebben met aandacht voor ethiek, geschiedenis en politiek. Die bredere sociale verantwoordelijkheid past heel erg in waarde(n)volle katholieke identiteit.”

In het plan wordt gesproken over research-based en research-driven onderwijs. Wat gaat er veranderen voor de student?
“Het begint bij onderzoek. Onderwijs blijft belangrijk maar vanuit onderzoek. Wat dat betreft willen we gewoon een onderzoeksuniversiteit zijn. We denken dat je vanuit de onderzoekskant deze universiteit verder kunt brengen. We gaan de komende strategieperiode het nieuwe onderwijsconcept A learning Society uitwerken. Dat is een concretisering van de onderwijsvisie. Wat gaan we doen met online en offline onderwijs, komen er nieuwe werk- en leervormen. Stages worden belangrijker, aandacht voor extra curriculaire activiteiten, aandacht voor ondernemerschap. We willen de studenten breder gaan vormen. Hoe we dat doen, komt ook in het najaar aan de orde.”

Er komen universiteitsbrede studiekeuzegesprekken met aankomende studenten. Wat is hier de reden van?
“We willen dat studenten vooraf weten wat hen te wachten staat. Wat betekent het om hier te studeren, welke eisen stellen we? Het is een goed hulpmiddel om de juiste keuzes te maken. We zullen geen studenten afwijzen, maar studenten kunnen zo aan zelfselectie doen. Misschien concludeert een student na een gesprek wel dat de beoogde studie niets voor hem is. Het is maar goed dat zo iemand hier niet gaat studeren, dat voorkomt frustratie bij de student en bij de instelling. De studiekeuzegesprekken passen ook bij de keuze voor kwaliteit.”

Wordt TiU door die keuze voor kwaliteit en door de zelfselectie niet kleiner? De ondergrens ligt qua financiering op 13.000 studenten, zei het CvB in het verleden.
“De hoofdkeuze is een keuze voor kwaliteit. Ik zal de vraag of we nu 10.000, 12.000 of 14.000 studenten moeten hebben altijd beantwoorden met kwaliteitsargumenten. We willen de beste worden, dat is belangrijker dan de omvang. Ook omdat ik geloof dat hele goede kwaliteit studenten trekt. Je wilt toch wel bij MIT of LSE studeren, dat zijn gewoon de beste universiteiten.”

De organisatie moet slanker, slagvaardiger en flexibeler worden, aldus het plan. Betekent dit dat de universiteit gaat bezuinigen?
“Als je ergens een keuze voor maakt, maak je ook een keuze ergens tegen. We willen investeren in onderwijs en onderzoek, maar moeten de begroting wel sluitend krijgen. We denken dat er nog wel wat van de overheadkosten af kan. Volgens een rapport van Berenschot liggen die kosten relatief hoog. We streven naar een vereenvoudigde besturing van de organisatie, we willen met een kleiner team de universiteit leiden. In het najaar gaan we precies uitschrijven hoe we dat gaan doen. We moeten ook een reële inschatting maken, hoeveel geld kun je van de overhead vrijmaken.”

In het plan staat verder: in lijn met de kerntaak valorisatie willen we de interactie met onze omgeving, alumni en andere stakeholders intensiveren. Wat houdt dat concreet in?
“We streven naar een ondernemende en naar buiten tredende en samenwerkende universiteit. We willen meer in contact komen met bedrijven, brainport, overheden, andere kennisinstellingen in de regio. Daar kunnen we nog een enorme slag maken. Ook wat betreft het binnenhalen van de derde geldstroom. We denken nu na over de vraag wat valorisatie betekent voor onze instelling. In hoofdlijnen is het antwoord: social innovation. We lossen maatschappelijke vraagstukken op met de kennis en kunde die hier in huis is, bijvoorbeeld in de zorg, arbeid en vergrijzing.”

Er zijn de afgelopen maanden verschillende sessies geweest waarbij medewerkers, studenten en andere stakeholders ideeën konden leveren voor het conceptplan. Welke suggesties zijn in dit plan verwerkt?
“Er zijn ongeveer 600 mensen op die bijeenkomsten afgekomen. We hebben 117 ideeën gedigitaliseerd. Alle input is verwerkt bij de totstandkoming van dit plan. Er zat veel nuttig spul tussen, gaandeweg hebben we onze gedachten gescherpt. Op een gegeven moment moeten wij wel selecteren. Hier ga je mee verder, dit kan je niet gebruiken.”

Univers volgde de afgelopen maanden het strategieproces en legde het conceptplan langs de meetlat. Hoe zit het met logica, samenhang, scherpte en visie? Lees de analyse hier.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.