Recensie: oude studieboeken verkopen aan Studystore

Hoe makkelijk is het om je tweedehands studieboeken te verkopen? Moet niet zo lastig zijn, zou je denken. Studystore adverteert er zelfs mee. Univers nam de proef op de som.

De studieboeken die ik wil verkopen zijn bijna allemaal boeken die ik tijdens mijn masterjaar en pre-masterjaar heb gebruikt. En als ik eerlijk ben dan verkoop ik mijn ‘hbo-boeken’ ook wel graag. Ik doe er niks meer mee, kijk er nooit meer in en ze staan zelfs in de schuur. Voor mij zijn die studieboeken dus niks meer waard, maar als ik er nog geld voor kan krijgen, waarom niet?

Met twee tasjes en een leeggeroofde boekenkast fiets ik ermee richting de campus van Tilburg University. “Hoi, ik wil graag deze boeken verkopen”, begin ik hoopvol en met goede moed. “Heb je de ISBN-nummers bekeken online? Om te zien of we de boeken wel inkopen?”, wordt me vanachter de balie gevraagd. Shit! Er wordt me gevraagd of ik dat alsnog wil doen. Met de moed in mijn schoenen gezonken fietste ik naar huis, zette mijn fiets terug in de schuur en liet de tassen met boeken er ook maar staan. Daar had ik dus niet aan gedacht.

De volgende dag toch maar één tasje met mijn ‘master-boeken’ uit de schuur gehaald en mezelf op het pluche genesteld om te checken of er een boek tussen zat wat geld waard was voor Studystore. Op de website tik ik de ISBN-nummers in die op mijn boeken staan zodat ik kan zien wat ze voor mijn boek willen betalen. Als ze het boek kunnen gebruiken, komt dat neer op veertig procent van de nieuwwaarde, zo blijkt. Al snel bleken de tien boeken in het tasje echter niet gewild door Studystore.

Navraag bij Studystore-manager Koen Gijsbers leert dat de boeken die nu worden ingekocht voor het volgende semester zijn. Boeken voor het voorjaarssemester die ik graag kwijt wil zou ik later dus nog kunnen verkopen. Ook zijn de boeken van mijn masterjaar niet zo interessant als bijvoorbeeld de eerstejaarsboeken van TSH, of alle boeken van Recht en Economie. Gijsbers: “Het gaat allemaal om de aantallen studenten in Nederland die een dergelijk boek willen/moeten kopen.”

Studenten van de twee grootste faculteiten doen er goed aan hun boekenlijst eens te checken, de studenten van de kleinere faculteiten kunnen hun boeken misschien aan een tweedehands boekenwinkel verkopen of gewoon laten verstoffen in de kast. Een keuze heb ik daar tussen nog niet gemaakt.