Recensie: 101 dingen die je echt moet kunnen

Ik ben geen keukenprinses. Evenmin heb ik veel verstand van elektrische apparatuur en je zult niet snel iemand tegenkomen met zo’n slecht richtingsgevoel als ondergetekende.

Dit is ook bij mijn familie bekend. Toen ik het boekje ‘101 dingen die je echt moet kunnen’ van Michael Powell ineens op mijn bureau zag liggen, was de hint dan ook duidelijk. Uit stilzwijgend protest liet ik het boekje in eerste instantie onaangeroerd op zijn plek liggen, maar uiteindelijk overwon mijn nieuwsgierigheid en wierp ik er een blik op. Een goede keuze, zo bleek.

‘101 dingen die je echt moet kunnen’ bevat de basisvaardigheden die je eigenlijk onder de knie zou moeten hebben of die goed van pas kunnen komen. Van een stropdas strikken tot bier tappen en van reanimeren tot kaartlezen; zowel grappige als serieuze onderwerpen passeren de revue.

Hoewel ik echt wel weet hoe ik een ei moet bakken en ook zingen in een karaokebar me niet vreemd is, staan er wel degelijk nuttige adviezen in. Stiekem heb ik namelijk altijd willen leren ballroomdansen en ook in het hoofdstuk over het voorkomen en genezen van een kater kwam ik wonder boven wonder nog wat nieuwe tips tegen.

Een minpuntje? De inhoudsopgave is niet logisch. Hoewel er wel is geprobeerd een bepaalde logica in de volgorde aan te brengen (op schoenen kopen volgt logischerwijs schoenen poetsen), had er beter met duidelijke categorieën gewerkt kunnen worden, zodat je van rijden in de sneeuw niet ineens overgaat op de handigste manier om je koffer in te pakken.

Dit is dan ook meteen het enige kritiekpunt. Het boek is leuk vormgegeven met grappige illustraties en de tekst is laagdrempelig, maar niet te makkelijk.

Tot mijn grote opluchting kwam ik erachter dat het nog niet zo erg met me is gesteld. De hoofdstukken van onder andere schaken, noten lezen, inparkeren en het in elkaar zetten van meubels vormden ook voor het lezen van dit boek al geen enkel probleem. Ik laat het echter wel uit mijn hoofd om dat aan mijn ouders te laten weten, ik heb liever niet te veel kennis over het verwisselen van banden en het analyseren van waslabels.