Recensie: Slagen zonder sokken

Helpt het opbouwen van een studieschuld je naar een beter studieresultaat? Studeer je beter met je sokken aan of uit? Het nieuwe boekje ‘Slagen zonder sokken’ geeft antwoord op die en meer vragen.
Met een wetenschappelijk tintje hebben vader Piet en zoon Thomas Hoogland het boek geschreven als ‘de coach, de mentor, de inspirator voor elke student’. Dus pak die studieboeken erbij en test de tips.

Het is echt maar een boekje. Het telt 80 pagina’s van ongeveer A5-formaat. Je zou verwachten dat het niet zo’n grote opgave zou zijn om het boek te lezen, maar als je het openslaat denk je daar toch even anders over. Ik sloeg het boek open en zag alleen maar tekst, tekst en nog eens tekst. Dat nodigde in eerste instantie niet zo uit om te gaan lezen.

De opbouw is logisch. Het boek begint met een inleiding die wordt gevolgd door elf hoofdstukken. Elk hoofdstuk wordt aan het begin vergezeld door een leuke, sarcastische cartoon. Minpuntje: de cartoons zijn zwart-wit. Daarna volgen gemiddeld zes bladzijdes propvol tekst. Om het boek wat op te vrolijken had ik bijna de neiging om de cartoons in te kleuren, gewoon om het lezen leuker te maken.

Het boek belooft een coach te zijn en tips te geven met een biologische insteek die je moeten helpen beter te studeren. Dat valt eigenlijk vies tegen. Het is meer wetenschappelijk gezwam dan tips. Voor mensen die dus echt op zoek zijn naar een boek met studietips is dit niet het juiste boek.

Voor mensen die ook benieuwd zijn naar de wetenschappelijke gedachte achter de tips is het boek wel de moeite waard. Het is wel grappig om te lezen dat het dus echt kan schelen je sokken uit te doen tijdens het studeren. Zo blijf je fris en alert. Het boek geeft dan een uitleg waarom het belangrijk is dat je hersenen koel blijven en dat je omgevingstemperatuur niet te warm is.

Een andere tip die ik wel geinig vond was die van het kijken van tv-programma’s van een bejaardenomroep. Van die programma’s waarbij je lijstjes moet onthouden. Of het nabootsen van de kamer van je leraar als je daar een mondeling hebt. Je moet dan in die omgeving leren voor de optimale prestatie. Nadeel van deze en andere tips is dat ze niet heel realiseerbaar zijn. Ik kan mijn tijd wel beter besteden dan aan het kijken van bejaardenprogramma’s. Het nabootsen van de kamer van mijn docent is al helemaal onmogelijk.

Kortom: voor de student die vlug wat tips wil hebben om zijn studieresultaten te verbeteren is dit boekje niet geschikt. Je moet het boek echt lezen, want de tips zijn niet gemakkelijk te vinden. Voor de student die het leuk vindt tips te krijgen en daar ook de achterliggende gedachte bij te weten is het wel een leuk boekje en dan ook zeker een aanrader.

Het boek is verkrijgbaar op verschillende sites voor 12,50.