Recensie: Harrie en de twee meesters

Intriges, misverstanden, hebzucht en liefde. Daarover gaat Harrie en de twee meesters, de nieuwe klucht van acteur en kluchtschrijver Jon van Eerd.

Centraal in de voorstellingen van Van Eerd staat het personage Harrie Vermeulen. In eerdere shows was hij de eigenaar van een camping, dokter in een schoonheidskliniek en butler in de vertrekken van het koninklijk paleis. Ditmaal bevinden we ons in de middeleeuwse herberg ‘De Olijke Kruik’ waar Harrie werkt als herbergier, vergezelt door zijn niet zo’n snuggere knaapje Jacob.

In het stuk is Harrie verliefd op Beatrijs, wiens broer is omgekomen in een duel. Die was echter verloofd met een rijk meisje van adel en loopt daardoor nu een deel van de bruidsschat mis. De bankroete Beatrijs vraagt Harrie om zich voor te doen als haar broer om zo toch het geld binnen te slepen. Zittend op zijn roze wolk stemt Harrie toe en daarna begint een verhaal vol intriges en misverstanden. In deze mallemolen speelt Jon van Eerd afwisselend en op moordend tempo de rol van Harrie de Herbergier, Koenraad de broer en later ook nog Huuhuu de zus. En dat alles in een werkelijk prachtig decor, dat bij de eerste aanblik een groot applaus krijgt van het publiek.

De acht spelers rennen, springen en dansen door de tien deuren die de herberg biedt. Saai is het nooit, wel soms wat over de top, maar dat is niet storend. Alle acteerprestaties zijn van gelijkwaardig goed niveau. Dat is een knappe prestatie, vooral omdat drie rollen gespeeld worden door stagiaires (toneelstudenten) die zich moeten meten met oude rotten in het vak als Lucie de Lange en Jon van Eerd himself.

Van Eerd heeft met Harrie en de twee meesters wederom een geslaagde voorstelling neergezet. Hoewel het publiek uit opvallend veel grijze koppen bestaat, is de klucht ook een aanrader voor jonger publiek. Het prachtige decor en de mooie kostuums, het verhaal met briljante plotwendingen en het hoge lachgehalte laten iedereen met een brede glimlach het theater verlaten. De voorstelling verdient dan ook een dikke voldoende, mét een middeleeuwse gouden griffel.