“De meerwaarde van communicatie is evident”

Het valt niet mee vandaag de dag: solliciteren op een baan. Temeer omdat potentiële werkgevers het je niet makkelijk maken met hun vacatureteksten. Die zien er altijd zo gewichtig uit! Vandaar een poging mijnerzijds om het een en ander in begrijpelijke taal aan jullie uit te leggen.

Het gaat hier – o, de ironie – om de functie van communicatiestrateeg bij de gemeente Tilburg. Cursief het (gruwelijk langdradige) origineel, in vette hoofdletters de vertaling. Word je moe, neem er dan even koffie met een koekje bij.

De Tilburgse organisatie is een netwerkorganisatie. Samenwerken met partners in de stad, in goed overleg naar de beste oplossingen zoeken, is voor de medewerkers van onze gemeente vanzelfsprekend. WE OUWEHOEREN WAT AF, MET ZIJN ALLEN Ervoor zorgen dat de inwoners, bedrijven en bezoekers zich prettig en welkom voelen in de stad hoort tot de belangrijkste taken van onze medewerkers.

Het spreekt voor zich dat de ambtelijke organisatie er voor moet zorgen dat de doelen van het stadsbestuur worden gehaald. ALTIJD KLOKSLAG VIJF UUR NAAR HUIS Wie ervoor kiest te solliciteren naar een functie bij de gemeente Tilburg maakt een goede keuzeTilburg is een moderne, vooruitstrevende werkgever. Het is een platte organisatie en de sfeer is collegiaal en informeel. NOU, DAT MERK JE WEL AAN DEZE TEKST

Er wordt hard gewerkt; GEINTJE, MOET KUNNEN iedereen gaat voor resultaat én voor kwaliteit. WE SCHENKEN HEERLIJKE KOFFIE, EN ALTIJD MET EEN KOEKJE ERBIJ Alles moet betaalbaar blijven en achteraf zonder probleem kunnen worden verantwoord. VRAAG ALTIJD OM EEN BONNETJE ALS JE TUSSEN DE MIDDAG UIT GAAT ETEN De gemeente Tilburg bestaat uit een directie met daaronder 20 afdelingen, WE ZIJN MET VELEN! elk met een afdelingshoofd, en een Griffie. KEI-GEZELLIG! Voor meer informatie over de gemeentelijke organisatie en voor een organogram kunt u terecht op www.tilburg.nl.

De meerwaarde van communicatie is voor de gemeente Tilburg evident. Communicatie is geborgd in het hart van het beleid. ZOALS GEZEGD: WE OUWEHOEREN WAT AF MET ZIJN ALLEN De afdeling heeft een aantal ontwikkelingsopgaven. De belangrijkste zijn het ontwikkelen van concern- en interne communicatie, het implementeren van de inzet van social media bij burgerparticipatie en doelgroep segmentatie vanuit de keus van het bestuur om dienstverlening verdergaand te digitaliseren. RAPPORTEN TIKKEN DUS. DIE RAPPORTEN GAAN IN EEN LA. EN DIE LA MOET VOL De afdeling is een van de zeven ondersteunende afdelingen in de organisatie. JE ZIET, ER KAN NOG FLINK BEZUINIGD WORDEN BIJ DE GEMEENTE. NIET VERDER VERTELLEN HÈ!

Onze ambitie is hoog. ONS STADSKANTOOR IS BEST EEN HOOG GEBOUW Wij willen de sparring partner zijn voor communicatie voor het College van Burgemeester en Wethouders en de ambtelijke organisatie, effectieve en realiseerbare communicatie-adviezen geven en excellente communicatiemiddelen vanuit een geïntegreerde communicatievisie realiseren. OVER DEZE ZIN HEBBEN ONZE ZEVEN ONDERSTEUNENDE AFDELINGEN DRIE WEKEN INTENSIEF OVERLEGD We verwachten van onze medewerkers dat ze pro-actief en vernieuwend zijn, gericht op resultaten. AAN ZULK SOORT OVERLEG MAG JIJ STRAKS MEE DOEN!

In een netwerk- en participatiesamenleving is de gemeente slechts één van de spelers in de stad en de regio. De gemeente moet zich daarom steeds opnieuw beraden op haar rol in het realiseren van doelen in de stad. DENK HIERBIJ AAN EEN EXTRA WIPKIP OP HET SPEELPLEINTJE ACHTER HET BUURTHUIS De politieke verschuiving van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving, maar ook de economische crisis, vragen om bezinning op onze rol als overheid: wat is/moet onze bijdrage zijn om de gewenste ambities in stad en regio mogelijk te maken? HOE MEER DE BURGER DOET, DES TE MINDER WIJ HOEVEN TE DOEN. WIN WIN!

Bij onszelf en onze partners zijn de financiële middelen afgenomen, DAT KOEKJE BIJ DE KOFFIE IS HELAAS NIET MEER VANZELFSPREKEND wat er voor zorgt dat ambities alleen met elkaar kunnen worden gerealiseerd. OVER DIE KOEKJES HEBBEN WE DRIE OCHTENDEN VERGADERD Dat vraagt om verbindend vermogen van een ieder. NEEM ZELF OOK EENS EEN PAK KOEKJES MEE VAN THUIS

Collega’s moeten zich kunnen herkennen in en thuis voelen bij die andere rol en de daarbij passende vaardigheden. JE MOET NATUURLIJK WEL VAN KOEKJES HOUDEN Dit vraagt echte aandacht en een structurele aanpak van een ieder. Goede interne communicatie is een belangrijke factor om de ontwikkeling de komende jaren vorm te kunnen geven en de verandering te borgen in de organisatie. DUS EVEN AFSTEMMEN WIE OP WELKE DAG KOEKJES MEEBRENGT

Om de organisatie te helpen de mogelijkheden van interne communicatie optimaal te benutten zoeken we een strateeg interne communicatie. BEN JIJ DIE PERSOON DIE EEN KOEKJESROOSTER VOOR ONS GAAT MAKEN EN BIJHOUDEN?

De functie
Je bent een strateeg op het gebied van interne communicatie. Je bent in staat organisatiedoelen LEES: ELKE DAG EEN KOEKJE BIJ DE KOFFIE te vertalen naar een strategische visie op de functies van interne communicatie: informeren, binden, betrekken en ondersteunen in verbeteren. OKÉ, EERLIJK IS EERLIJK, HIER WISTEN WE HET OOK EVEN NIET MEER. VANDAAR: Je weet een koppeling te maken tussen de doelen en de opgaven van de organisatie en kunt daarbij aangeven welke rol en functie interne communicatie daarin speelt. Jouw visie op de rol van interne communicatie in veranderprocessen stoelt op ruime ervaring binnen grotere organisaties die opereren in een veranderende context. VERZIN ZELF OOK EENS MOOIE AMBTELIJKE ZINNEN

Daarnaast kun je samen met je je collega’s van de afdeling Personeel, organisatie en Informatisering en de afdeling Communicatie feilloos uitvoering geven aan deze functie. Je bent in staat om de visie om te zetten in voorstellen voor het gebruik van praktische communicatiemiddelen (personeelsmagazine, gebruik intranet, ontwikkelen van gerichte trainingen) en eveneens in staat om afdelingshoofden en teammanagers te adviseren en ondersteunen in hun rol naar medewerkers (gemeentebrede vertaling van de gewenste vaardigheden in de ‘andere overheid’, inrichten afdelingsbijeenkomsten, werkvormen etc). BLABLABLABLA

Als strategisch adviseur interne communicatie ben je een sparringpartner en adviseer je de directie, de afdelingshoofden en projectleiders. Je adviseert over de strategische doelen en uitgangspunten van de interne communicatie en de operationele vertaling daarvan. Je voert de regie en bewaakt de samenhang van de communicatieactiviteiten. Je hebt een rol om organisatieontwikkelingen te vertalen naar herkenbare kernboodschappen. Je ontwikkelt middelen ter ondersteuning aan de organisatieontwikkelingen. Je doet dit samen met de afdeling Personeel, Organisatie en Informatisering. SOMS WORDEN WIJ OOK WEL EENS MOE VAN ONSZELF

De strateeg Interne communicatie die wij zoeken heeft een relevante opleiding op academisch niveau en enige jaren ervaring op strategische niveau op interne communicatie. Je hebt ruime ervaring met interne advisering, je bent vernieuwend, organisatiesensitief en hebt een goed gevoel voor politieke, maatschappelijke, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen. Je beschikt over overtuigingskracht en kan enthousiasmeren en draagvlak creëren, maar je bent tegelijk positief kritisch naar de interne organisatie.

WAT WE MAAR ZEGGEN WILLEN: WE HEBBEN DUS DUIDELIJK IEMAND NODIG

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.