Recensie: Tracks

Wat bezielt iemand om in zijn eentje een wandeltocht van 3200 kilometer door de woestijn te maken, enkel vergezeld door vier kamelen en een hond? Robyn Davidson maakte in 1977 de ruim zes maanden durende reis door de verlaten vlaktes van West-Australië. Velen verklaarden haar voor gek. ”Zelfs zonder pech kun je daar doodgaan.” Ze ging toch. Een verfilming van dit avontuur kon niet uitblijven.

Hoewel de reis eentonig moet zijn geweest, is de film dat niet. Regisseur John Curran voorziet het bioscoopscherm van prachtige beelden van Australië en legt de nadruk op de bijzondere band tussen Robyn – gespeeld door Mia Wasikowska – en de kamelen. Voor haar is een zware taak neergelegd: een overtuigend personage neerzetten met weinig tekst en een handjevol tegenspelers. Niet makkelijk, maar ze doet het met verve.

De reis van Davidson werd gefinancierd door het National Geographic magazine in ruil voor een reportage over haar tocht. Daarvoor kwam eens in de zoveel tijd fotograaf Rick Smolan langs, die haar op bepaalde plekken op de route op de gevoelige plaat vastlegde. Een ware beproeving voor ’the camel lady’, die geen behoefte had aan menselijk contact op haar reis.

De film bevat de meest prachtige beelden, maar geeft een wat geromantiseerd beeld van de reis. Hoewel niet al haar metgezellen de tocht overleven en we zien hoe Davidson onderweg wordt geteisterd door gevaarlijke dieren, weersomstandigheden en vervelende journalisten, geeft het niet écht weer hoe zwaar het lopen in een verzengende hitte en het gebrek aan water moet zijn geweest. Ook blijft de persoonlijkheid van de in zichzelf gekeerde, ietwat egocentrische Davidson enigszins aan de oppervlakte, haar beweegredenen voor de reis verdienen eigenlijk iets meer aandacht. Daar staat tegenover de cast uitermate goed gecast is: de gelijkenissen tussen de acteurs en de mensen waarop het verhaal gebaseerd is, zijn eng treffend.

Al met al krijgt de film een dikke voldoende met een pluim. Een must-see voor alle reizigers en liefhebbers van Australië.