Misleidende verpakkingen

Kinderdrankje Capri-Sun is ‘het meest misleidende product van 2014’. Het mierzoete drankje moet doorgaan voor natuurlijk en rijk aan vitaminen, maar is niets meer dan een ongezond drankje bomvol suiker, zo stelt Foodwatch. Capri-Sun is bij lange na niet de enige oplichter.

Elk jaar reikt Foodwatch het ‘Gouden Windei’ uit aan het meest misleidende product in de supermarkt. Dit jaar is Capri-Sun Multivitamin met maar liefst 10.000 stemmen de winnaar. Het drankje bevat ongeveer vijf suikerklontjes. Dat is bijna net zoveel als cola. Toch promoot producent Coca Cola Capri-Sun als een verantwoord, vitaminerijk drankje dat geschikt is voor kinderen. Foodwatch vindt dat ‘onverantwoord en niet van deze tijd’. Immers: een op de zeven kinderen heeft overgewicht. Toen Foodwatch de prijs woensdagochtend aan Coca Cola wilde overhandigen, weigerde het bedrijf die aan te nemen. Beluister hier de reactie van Coca Cola vanaf 47:25.

Behalve Capri-Sun Multivitamin zijn er nog talloze andere producten te noemen die ons voorliegen. Denk maar aan supermarktvlees dat volgespoten is met water, perenijsjes die maar voor 20% uit peer bestaan en krabsalade vol met koolvis. Door televisieprogramma’s als De Keuringsdienst van Waarde of De Wilde Keuken worden we ons steeds meer bewust van de manipulatie die zich dagelijks in de supermarkt afspeelt.

Liegen met eten
Het Gouden Windei staat niet alleen in de strijd tegen bedrieglijk voedsel. Zo houdt Wakker Dier jaarlijks de Liegebeest-verkiezing. Hierbij worden de meest misleidende, dieronvriendelijke producten aan de schandpaal genageld. Dit jaar was supermarktketen Plus de sjaak met een misleidende kaasverpakking. Het pakje suggereert dat de koe waar de kaas vandaan komt vredig in de wei staat met haar kalf. Niets is minder waar, zo stelt Wakker Dier. ‘De kaas heeft geen weideganggarantie en de kafjes worden direct na geboorte bij de moeder weggehaald.’ Eerdere Liegebeest-winnaars zijn onder meer Iglo en McDonalds. Allebei de bedrijven claimden duurzaam en diervriendelijk bezig te zijn, terwijl hun producten volgens Wakker Dier vol zitten met plofkip.

Consumenten lijken ook genoeg te krijgen van valse beloftes. Een manier om het anders te doen is de verpakkingsvrije supermarkt. Dit concept wil eerlijke producten verkopen en tegelijkertijd het milieu sparen. ‘Winkelaars’ nemen zelf een pot of zak mee, die ze vervolgens vullen met het product dat ze willen kopen. In Duitsland bestaan al twee Original Unverpackt-supermarkten en in Antwerpen ging vorige maand Zero Waste Shop ‘Robuust’ open. In Nederland is nu ook een initiatief gestart om via crowdfunding een Bag en Buy supermarkt te starten.

Ondanks deze initiatieven blijft het dweilen met de kraan open. Voor elk misleidend product dat onderuit wordt gehaald, verschijnen er weer tien nieuwe met een vaak onduidelijke samenstelling. De richtlijnen die de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hierbij hanteert, zijn duidelijk niet streng genoeg. ‘Consumenten kunnen voorkomen dat zij zich bekocht voelen door de ingrediëntenlijst te lezen’, raadt de organisatie aan. Dat klinkt als: zoek het zelf maar uit.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.