De afgestudeerden van 2032

Wat heeft een leerling nodig als hij of zij in 2032 van school komt? Het antwoord daarop staat centraal in het initiatief Onderwijs 2032 van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Gedachtenwisseling
De overheid wil met geïnteresseerden, belanghebbenden en experts in dialoog over de inhoud van het basis-en voorgezet onderwijs. Middels het initiatief wil zij erachter komen welke kennis en vaardigheden in het onderwijs nodig zijn om leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt. Ook wil het ministerie inzicht krijgen in welke bijdrage het onderwijs moet leveren aan persoonsvorming en talentontwikkeling.

Staatssecretaris Dekker in De Wereld Draait Door: “Ik merkte de afgelopen twee jaar dat er een gevoel van onbehagen bestaat onder leerlingen en ouders. Zo van: doen we wel dingen die nog nuttig zijn voor de toekomst?”. Hij vervolgt: “Een kind dat vandaag voor het eerst naar de basisschool gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs: groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema’s, maar we praten eigenlijk nooit over waar het echt om draait: de inhoud van ons onderwijs.”

#onderwijs2032
De eerste fase in het debat over het toekomstige onderwijs is de nationale brainstorm. Via de hashtag #onderwijs2032 kan iedereen zijn ideeën over onderwijs delen. Om het debat op gang te helpen heeft Dekker 15 personen, waaronder hoogleraar Robbert Dijkgraaf en ruimtevaarder André Kuipers, een filmpje laten opnemen waarin zij hun toekomstvisie voor het onderwijs benoemen. Daarnaast vinden er regionale debatbijeenkomsten plaats en krijgen scholen informatiepakketten. Het project gaat in januari 2015 van start en loopt door tot het najaar.

Nieuw curriculum
Momenteel zijn er gelijksoortige projecten in Finland, Noorwegen en Schotland. Daar luidt de conclusie dat denken over en vormgeven van het curriculum te belangrijk is om over te laten aan één partij. Daarom wordt er nauw samengewerkt tussen de leraren, leerlingen en ouders, evenals het bedrijfsleven en de wetenschap. Een groep deskundigen zal vervolgens al deze ideeën met elkaar verbinden tot een concrete toekomstvisie voor het Nederlandse onderwijs. Het streven is om dit in 2017 vast te stellen.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.