Recensie: Veldhuis & Kemper – Of de Gladiolen

Het is toch wat, die midlife crisis. Bij mannen lijkt deze met 43 jaar het ergste te zijn, als we Veldhuis & Kemper mogen geloven. Boven die leeftijd liggen scheidingen op loer, daaronder schijn je trauma’s op te lopen door met je kinderen Disneyland te bezoeken.

Dat het olijke duo meer kan dan ‘enkel’ liedjes schrijven, is algemeen bekend. Al langer toeren ze door de Nederlandse theaters met hun cabaretshows. Toch lijken beide heren er bij de start van Of de Gladiolen even in te moeten komen en lijkt het optreden een tikkeltje gemaakt. Dat is ze echter al snel vergeven, zeker als het eerste liedje wordt ingezet. De teksten van de nummers zijn simpelweg prachtig.

Voor de studenten in de zaal is die beangstigende 43 nog een ver van hun bed show. We kunnen ons wel alvast mentaal gaan voorbereiden op lubberende lijven (“Niets waar je kinderen bij in de buurt komen, blijft mooi en strak”), toch redelijk mooi oud worden (“Vroeger was een oma een vrouw zonder tanden en taille, nu is het soms nog een lekker wijf met tieten tot d’r navel”) en een hoop burgerlijkheid (“platte schoenen, vleeskleurige Sloggies en Spaanse sloffen”).Ook krijgt het publiek de nodige wijsheden mee. In elkaar passen is immers niet hetzelfde als bij elkaar passen en liever een hart dat is gescheurd, dan waar nooit iets gebeurd. Over beide kwesties valt uiteraard te twisten. Als de heren daarnaast een wens mochten doen, zouden ze vaker de kans willen krijgen om opnieuw te beginnen. “Er zijn nog zoveel andere vrouwen om ongelukkig mee te worden.”

Al met al is de show vermakelijk en zijn de twee mannen merkbaar goed op elkaar ingespeeld. Wel mag het tempo van de woordenstromen iets omlaag, want een paar seconden afdwalen met je gedachten staat gelijk aan het missen van een halve scène.

3 / 5 sterren

Gezien in Theaters Tilburg.