Doe het met een liedje

Muziek is de oplossing. En niet alleen voor Marieke Hopman. Zij lanceerde een campagnelied om de crowdfundingsactie voor haar promotieonderzoek een extra zetje te geven. Het liedje heet “How many teardrops” en je kunt het kopen in de iTunes-store. Hopman is de eerste Nederlandse onderzoeker die via crowdfunding haar promotieonderzoek wil financieren. En hoe kun je mensen beter geld uit de zakken kloppen dan via een fijne meezinger?

Liedjes en wetenschappers, het is een rare combinatie. Natuurlijk, er wordt onderzoek gedaan naar muziek. Zo zouden jongeren die naar alternatieve muziek luisteren eerder het criminele pad opgaan. Volgens een ander onderzoek zou heavy metal juist kalmeren. Maar gebruikmaken van muziek, dat doet de wetenschap niet. Een gemiste kans.

In het vorige week verschenen boek Dwarsdenken en doordouwen breken de schrijvers een lans voor wetenschappers die hun werk op creatieve wijze onder de aandacht brengen. Een ‘publieksstrategie’ uitstippelen, wordt dat genoemd. Denk aan televisieoptredens en het schrijven van een toegankelijk boek. Wat mij betreft moet muziek een vast onderdeel worden van zo’n publieksstrategie. Hopman laat zien dat je er onderzoek mee kunt financieren, dus waarom kun je er geen onderzoek mee verkopen?

“En wat te denken van een Beyonc­é-achtige kraker van Rianne Letschert over massavictimisatie?”

Wat ik voor me zie: stampende technonummers over neutronen, ballads over de Grexit en metalnummers over nieuw ontdekte copingstrategieën bij agressie. Daarvoor kun je bestaande muzikanten aan het werk zetten, zoals Hofman deed. Maar een beetje wetenschapper verschuilt zich niet in zijn ivoren toren en pakt zelf de microfoon.

Zie daar, de Symfonica in Science! Met Peter Achterberg (al fervent karaokezanger) die moeiteloos de handjes op elkaar krijgt terwijl hij uitlegt waarom burgers instituties wantrouwen. Sylvester Eijffinger die zich door een swing à la Sinatra croont en ondertussen wat economische principes uit de doeken doet. En wat te denken van een Beyonc­é-achtige kraker van Rianne Letschert over massavictimisatie?

En nu we toch aan het brainstormen zijn: waarom zijn oraties altijd van die saaie toespraken? Daar kun je mooie operabewerkingen van maken, heel aangrijpend, of een soort Bohemian Rhapsody-achtige toestand. En als Koen Becking bij de opening van het academisch jaar zijn speech rapt is swag gegarandeerd.

Niets blijft zo goed hangen als een pakkend liedje. Misschien kan er een hitlijst van bestverkochte wetenschapsliedjes worden opgericht. Wel zo handig. Dat is in ieder geval één ding dat muzikanten en wetenschappers gemeen hebben: wie niet scoort, wordt niet gehoord.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.