Recensie: Er Ist Wieder Da

Hitler wordt wakker in het moderne Berlijn in 2014, in de volle overtuiging dat hij nog steeds regeert over nazi-Duitsland. Na een groot succes in Duitsland draait de film Er Ist Wieder Da sinds woensdag ook in de Nederlandse bioscopen.

Verbaasd om zich heen kijkend, naar alle snelle voertuigen en moderne rariteiten, strompelt Hitler in zijn uniform de straat over, op zoek naar zijn bunker. Bij een krantenkiosk komt hij tot stilstand, waar de eigenaar hem een slaapplaats biedt en hem voorstelt aan een televisiemaker. Via een live comedyshow bereikt Hitler al gauw het grotere publiek, dat hem vrolijk toejuicht, ook wanneer hij overschakelt tot zwaarder beladen politieke uitspraken. Niemand gelooft dat Hitler ‘de echte’ is, en in no time wordt hij beschouwd als een van de beste cabaretiers van Duitsland.

Realiteit
Er Ist Wieder Da (hij is er weer, naar het gelijknamige boek uit 2011) is niet enkel een speelfilm, er wordt steeds overgeschakeld van film naar realiteit. Er gebeurt in principe niet veel meer dan dat een groteske Hitler her en der verschijnt, verbaasd over de moderne wereld, en de reacties van die nieuwe omgeving op hem. Sommige scenes zijn duidelijk gespeeld, andere delen zijn meer in de stijl van Borat: veel provocerende uitspraken doen en kijken hoe het volk op straat daarop reageert. Sommige mensen spreken Hitler tegen, en hier en daar krijgt hij een dikke middelvinger. Maar indrukwekkender is hoe veel mensen met Hitlers ideologie lijken te sympathiseren. Nazigroeten worden uitgedeeld, het zuivere ras moet beschermd worden en een enkeling pleit voor de terugkomst van speciale werkkampen.

Tegen het einde loopt de film subtiel over in hedendaagse uitspraken van politici en nieuwslezers, waaronder ook onze eigen Geert Wilders: “Er waart een spook door Europa, het spook van de islam”. Er Ist Wieder Da is een comedy met een duidelijke politieke boodschap. We roepen dat zoiets als de tweede wereldoorlog nooit herhaald mag worden, maar een charismatische extremist hoeft maar op te staan en iedereen gaat er leuk in mee.

4/5 sterren

Gezien op 25 november in Euroscoop Tilburg.