Onderwijs is de kruimel die overblijft

Jeuh! De docent wordt binnenkort weer eens in het zonnetje gezet. Begin maart maakt onderwijsminister Jet Bussemaker bekend wie de ‘Docent van het Jaar’ in het hoger onderwijs wordt. De winnaar krijgt een fijn knutselwerk van een ArtEZ-student en de eerste Comeniusbeurs: een geldprijs van 50.000 euro. Bij de genomineerden hoort ook Aswin van Oijen, universitair hoofddocent Strategie en Organisatie (TiSEM) aan Tilburg University.

Natuurlijk is het lekker, dat zonnetje, maar voor de rest van het jaar staat de docent behoorlijk in de kou. Op universiteiten zijn docenten vaak goed de lul. Karig betaald staan ze met een tijdelijk contract voor veel te grote groepen.

Meer docenten
De roep om verandering klinkt al lang. Vorig jaar maakte Bussemaker in haar strategische agenda bekend serieus werk te maken van het docentenprobleem. De Comeniusbeurs is onderdeel van dat plan. Het geld kan door de docent worden besteed om zijn kennis en expertise over te dragen op andere leraren. Maar Bussemaker heeft ook toegezegd dat er meer docenten komen. Vierduizend extra, om precies te zijn.

“In de praktijk worden de erehagen toch echt opgericht voor de toponderzoekers en niet voor de topdocenten”

Er was direct veel kritiek op de plannen van Bussemaker. Of beter gezegd: op de haalbaarheid daarvan. Zowel de universiteitenvereniging VSNU als de studentenorganisatie ISO betwijfelen of de plannen van Bussemaker financieel haalbaar zijn.

Onderzoek is de weg naar status
Los van het geld, vereist beter onderwijs aan universiteiten vooral een mentaliteitsverandering. Universiteiten profileren zich graag in gelijke mate als onderzoeksinstituten én onderwijsinstituten, maar in de praktijk krijgt het onderzoek altijd voorrang. Cru gesteld: onderzoek is de weg naar status en geld, onderwijs is de kruimel die overblijft voor de minder getalenteerde onderzoekers. De docent is een mislukte wetenschapper.

Volslagen onterecht, natuurlijk. Een universiteit die haar onderwijstaak niet serieus neemt, ondermijnt haar bestaansrecht. Het vormen van zelfstandig denkende, kritische burgers lijkt mij een hoofdtaak. Vraag een bestuurder of hij dit ook vindt en er wordt plechtig geknikt. Maar in de praktijk worden de erehagen toch echt opgericht voor de toponderzoekers en niet voor de topdocenten.

Natuurlijk zou het fantastisch zijn als Aswin van Oijen de prijs voor beste docent wint. Maar één prijs en één beurs zetten nog weinig zoden aan de dijk. Het wordt tijd dat voor alle universitair docenten de zomer aanbreekt.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.