Bijpraten over BEST in de Blackbox

Medewerkers van Library and IT Services (LIS) werden vandaag in de Blackbox bijgepraat na reorganisatie BEST.

Koen Becking leidt de presentatie in. De collegevoorzitter merkt op dat het aantal problemen na BEST lager is dan verwacht. Nu is het een kwestie van de krachten verder bundelen. “We kunnen nog ontzettend grote slagen maken.” Bij LIS ging het bundelen van diensten volgens Becking allemaal wat soepeler dan bijvoorbeeld bij onderwijsondersteuning. LIS-directeur Corno Vromans haakt in: “De reden dat het makkelijker gaat, is omdat we al meer samen deden.”

Daarna bespreekt Vromans de veranderingen door BEST en de plannen voor de toekomst. Er zijn diensten bijgekomen en verdwenen. De IT-tak is het grootst. Nieuw is dat IT Support centraal geregeld wordt, voor de hele universiteit. Ook kreeg LIS Univers erbij. Vromans: “Univers heb ik met een stippellijntje erbij gezet, omdat ik me daarmee niet zo intens mag bemoeien als met andere afdelingen.” Het publiek lacht. “En op verzoek van de faculteiten is er ook een afdeling Development bijgekomen.”

Vromans merkt blijmoedig op veel scholingsverzoeken te hebben ontvangen. Dat verklaart hij vanuit de nieuwe functies die mensen zijn gaan bekleden. Daarom is 2016 ook een overgangsjaar: “Taken van vorig jaar kun je niet zomaar uit je handen laten vallen. Wel zijn al die verzoeken lastig, want ik weet nog niet wat het budget is van LIS. Dat hoop ik in februari nog te weten te komen.”Halverwege zijn presentatie deelt Vromans één van zijn grootste zorgen van afgelopen tijd. Toegang tot informatiesystemen is vaak gekoppeld aan het werkzaam zijn bij een bepaalde dienst. Om ervoor te zorgen dat iedere medewerker in het nieuwe jaar overal toegang bleef houden, én dat alle informatie correct werd bijgewerkt, moest achter de schermen een hoop gebeuren. Was dat fout gegaan, dan had alles overhoop gelegen. “Dat is niet gebeurd. Alles draaide keurig door. En dat klinkt misschien makkelijk, maar het is echt knap werk.”

Na zijn presentatie laat Vromans weten dat BEST vóóral gevolgen heeft voor IT. Eerder hadden faculteiten nog hun eigen helpdesk, nu is dat gecentraliseerd. “Zo hebben we mensen uit faculteiten erbij gekregen, die kennis meebrengen. We zijn sterker geworden. En het scheelt veel overleg.”

Nieuws was ook te vinden op de getoonde sheets. Zo komt er een portal aan die webwijs gaat vervangen. Ook staat OSIRIS gepland voor 2016. Dat is een digitaal administratiesysteem waarmee studenten zich bijvoorbeeld kunnen inschrijven voor vakken. Ook worden Windows 10 en Office 2016 later dit jaar geïnstalleerd op de pc’s, wordt de oude telefooncentrale uitgefaseerd en zullen sommige systemen beter beveiligd worden, namelijk met two-factor authentication. Vromans: “Dat doen banken ook al, want alleen een wachtwoord en gebruikersnaam is achterhaald.” En er is een functionaris gegevensbescherming aangesteld, die al een datalek-melding heeft om te verwerken.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.