Tilburg krijgt Love Boat: Vinden we daar iets van?

Morgen wordt in de Tilburgse Piushaven de Love Boat ten doop gehouden. Een tweedehands boot die is versierd met 7000 LED-lampjes. Het kunstwerk, ontworpen door Madje Vollaers en Pascal Zwart, kost € 188.000 en is betaald door gemeente en provincie.Studio VollaersZwart verwijst graag naar ouwe popliedjes. Vanwege al die lampjes is de volledige naam van het bootje Love Boat/Led it Be. Andere projecten heten Purple Rain, Let’s Stick Together en No More Heroes Anymore. Bovendien hebben we straks een klein beetje Beyonce en Muse in de Piushaven. PRG Projects, het Belgische bedrijf dat al die lampjes inregelde, was eerder betrokken bij de lichtshows van deze megasterren.

Vraag blijft natuurlijk: Vinden we zo’n verlichte boot ook nodig en mooi? Brabants Dagblad peilde al de meningen van ondernemers en bewoners in de Piushaven. Geert van Hoof, eigenaar van restaurant Biku, schiet in de lach als hij een foto van de Love Boat ziet: “Als dit die boot is, dan zie ik hem liever voorbij varen”, concludeert hij. Zijn collega Nini Quist van Heaven’s Kitchen is wél enthousiast: “Hartstikke leuk zo’n kunstboot, dat maakt het allemaal sprankelend. Zo’n lichtgevende boot past in de Piushaven- die maakt het hip en happening.” Wat vinden de Tilburgse universiteitsstudenten van zo’n verlicht scheepje?

“Die 188.000 euro kan veel beter naar daklozen of vluchtelingen”

Björn Floor, 21, econometrie en operations research:
“Ik wist niet dat de boot er kwam. Overdag vind ik het er niet echt bij passen, ’s avonds lijkt me de lichtshow wel vet. Maar het heeft niet echt toegevoegde waarde. Die 188.000 euro kan veel beter naar daklozen of vluchtelingen.”

Eefje van der Ploeg, 23, medische psychologie:
“De vorm vind ik vrij lelijk. Ik zou er een zeil op doen, het lijkt nu te industrieel. Dat er bijvoorbeeld bands op kunnen spelen, is een leuk idee. Ik zou er alleen niet op willen trouwen, dat kan blijkbaar ook. Het is op zich wel leuk voor toeristen, maar het kost veel te veel.”

Mike Broeren, 25, marketing:
“Het had veel uitbundiger gekund, ik vind het niet per se heel mooi. De kleuren zijn wel opvallend. Het lijkt me dat de boot geen groot effect heeft op de toerisme, ze kunnen beter de horeca rondom de haven aanpakken. Het is wel een gaaf initiatief.”

Nicole Verbeek, 22, econometrie:
“Niet echt mijn smaak. ’s Avonds lijkt het me wel mooier dan overdag. De boot kost een hoop geld, maar een kunstwerk kost sowieso geld. Hij is ook niet zo mooi om er op te trouwen, dus dat zou ik ook niet doen.”

Door: Chris Gijzen en Frank van den Nieuwenhuijzen

Bron foto: www.piushaven.nl

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.