Tilburg University nieuwe sponsor PSV

Tilburg University wordt de nieuwe sponsor van landskampioen PSV. Volgend seizoen prijkt de naam van de Tilburgse universiteit op alle spelersshirts. Rector Emile Aarts is trots: “Tilburg University hoort bij de top, dat stralen we zo uit.”

Philips stopt aan het eind van dit seizoen na 34 jaar als shirtsponsor van PSV. Tilburg University mag zich de verrassende opvolger noemen. Philips betaalde jaarlijks tussen de vijf en zeven miljoen aan PSV. “Zoveel gaan wij niet betalen,” laat rector magnificus Emile Aarts weten. Over het precieze bedrag wil de rector nog niets kwijt.

Scoren
Volgens Aarts is de keuze van Tilburg University om PSV te sponsoren niet zo vreemd als die op het eerste gezicht lijkt. “Voetballers willen altijd scoren, wij ook. Niet voor niets zijn we door de Keuzegids uitgeroepen tot beste algemene universiteit.” Ook Toon Gerbrands, algemeen directeur van PSV, is blij met de deal. “Voetballers hebben toch vaak een wat dommig imago. Op deze manier willen wij daar verandering in brengen.”

Voordat Aarts naar Tilburg kwam, was hij decaan van de faculteit Wiskunde en Informatica van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Van 1983 tot 2012 was hij werkzaam bij Philips Research in verschillende onderzoeks- en managementfuncties. In die tijd was Aarts wekelijks in het PSV-stadion te vinden.

Kritiek
Er is veel kritiek op de deal. De supportersvereniging van Willem II voelt zich verraden. Voorzitter Jan van den Dries: “Onbegrijpelijk. Dit is toch heulen met de vijand. Bovendien kan Willem II de centen goed gebruiken.” Harrie Timmermans, voorzitter van de supportersvereniging van PSV, spreekt van “een maffe situatie.”

Ook binnen de universiteit is er veel kritiek. Marinus Verhagen van medewerkersfractie AbvaKabo noemt de deal een gotspe. “Ik dacht dat er extra geïnvesteerd ging worden in wetenschappelijk personeel. Nu blijkt dat we misschien miljoenen gaan geven aan voetbalprofs. Het is de wereld op zijn kop.”

Volgende week woensdag komt de Universiteitsraad bijeen voor een extra vergadering over de sponsordeal.

Wereldwijd
Aarts weet zeker dat de investeringen zich zullen terugbetalen. “PSV is een sterk merk. Door onze naam hieraan te verbinden, zal het aantal studenten fors toenemen.” En wat te denken als PSV volgend jaar weer Champions League speelt? “Tilburg University in Camp Nou. Ja, dat zou prachtig zijn.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.