Generatie F, welkom!

Generatie F: Volgens Frankwatching heeft de huidige generatie jongeren (8-18) een geuzennaam verdiend. Zij wordt niet steeds dommer of meer geradicaliseerd, haar opvallende gedragingen in de klas zijn het gevolg van een onderliggende oorzaak: deze generatie is gefragmenteerd. Generatie Fragmentatie, aangenaam!

Uit Europees onderzoek blijkt dat de huidige generatie jongeren  slechts kort kan focussen. Verder overheersen extreme meningen van leerlingen tijdens discussies in de klas, die niet door hen worden onderbouwd, maar emotioneel worden verwoord en verdedigd. Ook is voor veel jongeren abstract denken een uitdaging. Het toepassen van algemene regels op bepaalde situaties is lastig voor hen. Ook het begrijpen dat sommige kennis contextgevoelig is, is een probleem. In een eerder rapport van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap staat dat dit komt doordat jongeren radicaliseren of steeds dommer worden. Maar volgens Frankwatching gaat dat balletje niet op; zij zijn gefragmenteerd.

Schuld van volwassenen

Frankwatching’s onderzoek toont aan dat het fragmentatieproces bij volwassenen begint. Zij hebben een maatschappij ingericht waarbij ontwikkelingen en gebeurtenissen elkaar in een razend tempo opvolgen. Niet alleen terrorisme of bijvoorbeeld de Panama Papers, maar bijvoorbeeld ook smartphones. Als ze net de nieuwste versie van Windows of de nieuwste iPhone snappen, staat er al weer een update klaar. Volgens socioloog Zygmunt Bauman is onze samenleving vloeibaar geworden. Alles verandert te snel om nieuwe routines te kunnen ontwikkelen of tot reflecties te kunnen komen.

Daardoor voeren ouders bijna geen simpele gesprekken meer met jongeren die als kader om de werkelijkheid te begrijpen kunnen fungeren. De ouders hebben vaak geen zin om toe te geven dat ook zij weinig begrijpen van wat er om zich heen gebeurt.

Toch ook wel door jongeren zelf

Bovenop de fragmentatie door ouders, houden jongeren hun eigen cirkel van fragmentatie in stand. Die begint bij het multitasken van jongeren. Zij chatten, doen hun huiswerk, kijken een YouTube-video en leggen tegelijk aan hun ouders uit dat zij hun examen van morgen prima onder controle hebben. En dat terwijl het brein helemaal niet goed is in multitasken. Doordat jongeren meerdere dingen tegelijk doen kunnen ze slechts kleine hapjes informatie opslaan.

Telefoon klas

Verkeerde interpretatie

Volgens het onderzoek hebben die jongeren geen samenhangend beeld van de wereld. Dat komt door het gefragmenteerd geheugen en gefragmenteerde persoonlijkheid. Vaak nemen zij bestaande denkbeelden over uit hun omgeving die de schijn hebben van een samenhangend wereldbeeld, zoals nationalistische denkbeelden of politieke denkbeelden. Dat betekent echter niet dat zij daar in geloven. Volgens het onderzoek bieden die denkbeelden vooral een uitweg uit angst, eenzaamheid en doelloosheid. Veel jongeren trekken zich daardoor terug in ‘echo-rooms’: plekken waar anderen ongeveer dezelfde mening delen.

Moeite met abstractie

Tevens laat het onderzoek zien dat het gebrek aan een samenhangend wereldbeeld leidt tot moeite met abstract denken. Veel leraren klagen over het volgende: ze leggen een theorie uit en geven een voorbeeld hoe deze theorie praktisch toe te passen is. Vervolgens vragen ze de klas de theorie zelf toe te passen op een soortgelijke situatie als in het voorbeeld. Maar veel leerlingen haken dan af, omdat zij het verband niet zien.

Voordelen

De huidige volwassenen benaderen bijvoorbeeld technologie met behulp van bewezen successtrategieën. Generatie F zou daarentegen veel onbevangener te werk kunnen gaan. Zij proberen de raarste dingen uit om iets werkend te krijgen. Dat zou ook een reden kunnen zijn dat zij zich meer op het gemak voelen bij technologie. Ook zou het een belangrijke reden zijn waarom zij denken te kunnen multitasken. En daar sluit de cirkel van fragmentatie zich.

Frankwatching

Frankwatching.com is een platform voor iedereen die zich bezig houdt met marketing, communicatie, social media en tech. De data zijn verzameld door gesprekken met 734 leerlingen in de leeftijd van 8 tot 18 jaar. Ook zijn er enquetes en pilots gehouden onder 2.674 leerlingen.

Beeld:

https://flic.kr/p/8dsfUY

https://flic.kr/p/nJsnWQ2 mei jongstleden ben ik twintig geworden; ik val net buiten Generatie Fragmentatie. Volgens een ander artikel van Frankwatching behoor ik tot Generatie Z: “Generatie Z is een open wereldburger, met een grote handigheid in interactieve nieuwe media, die graag zijn steentje aan de samenleving bijdraagt, zolang dat maar met veel eigen initiatief gepaard kan gaan.” Nou, volgens mij valt dat ook wel mee. Ik herken me echter wel in een aantal punten van Generatie F. De hele wereld gaat zo snel dat er bijna geen tijd is om stil te staan bij wat er nou écht aan de hand is. Vooral het gebrek aan een samenhangend beeld van de wereld herken ik; hoe ziet alles er nou uit? Waar speelt nou wat? Hoe gaat dat nou? Vooralsnog blame ik het – quasi boos – aan de volwassenen. Zíj zijn de schuld van de vloeibare maatschappij. Zíj zijn de schuld van de Panama Papers. Wij hebben daar niets mee te maken. Dus, lieve papa’s en mama’s, leg me nu maar even uit hoe de wereld in elkaar steekt.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.