Reinout Wibier licht pleidooi voor religie toe

Atheïsten zijn volgens Reinout Wibier beperkte mensen wanneer ze religie categorisch afwijzen. De hoogleraar privaatrecht brak een lans voor de mooie dingen aan religie. Daarop kwam veel kritiek. Dit is Wibiers kant van het verhaal.

Het stak Wibier dat misstanden omtrent religie als opgelegde restricties en het misbruikschandaal worden aangegrepen om te zeggen dat religie moet worden afgeschaft. Over wetenschap hoor je dat nooit, stelde hij vast. Terwijl je makkelijk kan aantonen dat ook wetenschap tot slechte dingen leidt. Al jaren dacht Wibier erover iets te schrijven om aan te tonen dat het krom is religie op die gronden categorisch af te wijzen. Gisteren publiceerde de Volkskrant zijn pennenvrucht. Het maakte veel tongen los. Honderden verontwaardigde reacties stroomden binnen op sociale media en onder het artikel.

Rode draad in de kritiek: waag het niet op mooie aspecten van religie te wijzen, want de gruwelijkheden overstemmen alles. En: Wibier zegt dat atheïsten beperkt zijn maar is zelf beperkt bezig. Atheïsten wijzen volgens hem religie categorisch af en dat zou net zo slecht zijn als mensen die wetenschap zien als bron van al het kwaad. De kritiek: beide uitersten bestaan niet. Ook zou de opinie voor een wetenschapper ondermaats zijn.Kritiek had Wibier wel verwacht, dat hoort erbij. Maar deze stortvloed had hij niet voorzien. Alleen maar negatief is dat niet, meent hij. Nu wordt de discussie over de rol van religie en de verhouding tot de wetenschap immers weer gevoerd. Positieve reacties kreeg hij ook. Toch lijkt de meerderheid zich niet te kunnen vinden in zijn verhaal.

Met de opinie wilde Wibier een tegengeluid laten horen. “In Nederland is de mening overwegend dat religie iets is dat tot het verleden behoort. Ik krijg al langer de indruk dat mensen die religie wel belangrijk vinden worden weggestopt als mensen die een beetje achterlijk zijn.” Concrete voorbeelden van mensen die zo denken heeft Wibier niet. “Dat hoor je soms. Het is een beetje de tijdsgeest rond religie in Nederland. Dat merk je ook wel aan de reacties.”

“Dit is geen poging iemand te beledigen of bekeren, maar een oproep kennis van religie te nemen, te kijken of er misschien toch iets waardevols in zit.”

Tegen atheïsten of wetenschap is Wibier niet. Zelf is hij geen atheïst (of agnost), maar hij weet niet of hij zichzelf gelovig kan noemen. “Zoals veel mensen pas ik denk ik niet in één van die categorieën. Ik ben wel een religieus persoon, vind religie waardevol.” Wibier vindt dat iedereen zelf moet kiezen, maar is tegen het proces van je afsluiten voor religie. “Dat is beperkt. Net zoals je jezelf beperkt als je nooit naar muziek luistert. Dit is geen poging iemand te beledigen of bekeren, maar een oproep kennis van religie te nemen, te kijken of er misschien toch iets waardevols in zit.”

Atheïsten zijn beperkte mensen

Ook op de kop van de opinie was kritiek. Die luidde in de krant ‘Atheïsten zijn beperkte, oppervlakkige mensen’ en online ‘Atheïsten zijn beperkte mensen’. Helemaal overeen leek het niet te komen met de inhoud. Was het bedacht door de krant? Wibier koos zelf voor het woord ‘beperkt’: “Dat atheïsten oppervlakkige mensen zijn, heb ik niet bedoeld of geschreven. Dat heeft de krant aangepast en dat vind ik jammer. Daardoor komt het ruziezoekender over dan het is bedoeld.”

Door atheïsten beperkt te noemen, lijkt Wibier ze allemaal over één kam te scheren. Terwijl er ook atheïsten zijn die wél interesse hebben in religie. Wibier’s reageert: “Achteraf is zelfs het gebruik van het woord ‘beperkt’ wellicht minder gelukkig omdat veel mensen zich daardoor beledigd voelen. Dat was niet de bedoeling. Hoewel strikt genomen waar (iemand die geen kennis neemt van religie is beperkter dan iemand die dat wel doet) gaat er misschien toch onbedoeld te veel de suggestie vanuit dat atheïsten als groep niet zouden deugen, een statement waar ik uiteraard absoluut niet achter sta.”

“Iemand die geen kennis neemt van religie is beperkter dan iemand die dat wel doet.”

Homeopathie

Een verwijt dat Wibier kreeg is inconsistentie. Zo schrijft hij in één zin over homeopathie dat mensen zich ermee laten bedotten. Dus dan mogen we ineens niet meer geloven? vroeg The Post Online zich af. Wibier: “Daar heb je de moeilijke discussie dat mensen die het gebruiken vaak de reguliere wetenschap afwijzen.” Niet dat Wibier tegen homeopathie is, zeker niet náást de medische wetenschap. Religie en wetenschap kunnen volgens Wibier goed naast elkaar bestaan. “Kijk, de pest van zo’n stuk is dat je achthonderd woorden hebt. Er zitten allerlei statements in die eigenlijk nuance behoeven, maar dat gaat niet.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.