Garantie tot aan de deur

Nieuws, zo bleek deze week maar weer eens, je hebt er niets aan. Neem nu dat bericht over een meisje van 18 dat haar ouders zou hebben aangeklaagd vanwege foto’s op Facebook.

Hoppakee, alle media namen het over. Onder meer de Telegraaf, het Nederlands Dagblad, het AD en Joop.nl. Het Reformatorisch Dagblad weidde er zelfs een achtergrondartikel aan.

Uiteindelijk bleek het een hoax. Maar daar lees je dan niets meer over terug in Nederlandse media. Waarom zouden ze ook? Lang leve de waan van de dag. De honden blaffen, de karavaan trekt verder.

Wat valt er in dit kader nog meer te melden?

Oh ja, de Tweede Kamer nam een nieuwe wet aan die het zorgverzekeraars toestaat in medische dossiers te loeren. Waarmee dus het medisch beroepsgeheim stiekem is afgeschaft. Schande dit en dat en zus en zo.

De website Privacybarometer.nl kwam als eerste met het nieuws naar buiten, waarna het nog eens extra werd aangezwengeld door De Correspondent en Vice. Toen was het spel op de wagen. Ook media als het Algemeen Dagblad, Joop.nl en ZorgWijzer.nl gingen vol op het orgel. Het werd het nieuwsitem van de week op sociale media, met een enorme framing tot gevolg: stem niet op partijen die tégen het medisch beroepsgeheim zijn!

Totdat bleek dat de hele kwestie precies 180 graden anders ligt: zorgverzekeraars mogen al decennialang (onder strikte voorwaarden) in medische dossiers kijken. Het enige wat verandert, is dat ze nu óók verplicht zijn de patiënt daarover in te lichten. Meer is het niet. Maar ja, daar kwamen journalisten pas dagen later achter. Toen was het kwaad al geschied.

Ach ja, nieuws. Het gaat er al lang niet meer om of de feiten kloppen. Als het maar amuseert, angst genereert of nog beter: naadloos aansluit op het eigen wereldbeeld.

Nieuwsfeiten checken? Ach, allemaal zo’n gedoe! Zo snel mogelijk berichten de wereld in katapulteren, dáár draait het om. Niet voor niets kent elke journalist het gezegde ‘een goed verhaal moet je niet kapot checken.’

Geen wonder dat consumenten nauwelijks nog geld over hebben voor nieuws. Gelijk hebben ze, want wat moet je er mee? Qua waarheidsgehalte is het nét iets te vaak: garantie tot aan de deur.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.