Brimstone: gruwelijk fantastisch

Martin Koolhovens western Brimstone is een twee en een half uur durend gruwelverhaal over een man die denkt Gods wil uit te voeren en een onderdrukte vrouw die daar het grootste slachtoffer van is.

De film voltrekt zich niet chronologisch, maar begint meteen met een mysterieus hoofdstuk. Het hoofdpersonage Liz, fantastisch gespeeld door Dakota Fanning, gaat met haar dochter en stiefzoon naar de kerk en maakt daar kennis met een weerzinwekkende predikant. The Reverend, zoals hij zichzelf noemt, preekt dat verlossing niet mogelijk is zonder het lijden van de hel te ondergaan. Het blijkt al snel dat deze predikant niet alleen met woorden wil bijbrengen hoe de hel voelt, maar vooral ook door middel van praktijkvoorbeelden, liefst (lijf)straffen. En waarom ook niet? Als God dat wil, dan doe je dat toch, als trouwe dienaar.

De personificatie van Gods boosheid komt kort na de preek in de kerk langs bij het huis van Liz en vertelt haar dat ook zij gestraft moet worden. In deze scene zet Pearce een geweldige bad guy neer. Terwijl Fanning in een donker hoekje verscholen zit, gaan zijn woorden door merg en been. De toon voor de film is gezet. Metalen hoofdklemmen, zweepslagen voor een vijfjarig meisje en incest zijn nog maar drie elementen waar deze zelfbenoemde herdershond van God zijn hand niet voor omdraait. Mijn maag had het soms best moeilijk tijdens bepaalde scenes.

Met de hoofdstukken getoond in omgekeerde volgorde, laat de film ons langzaam terugreizen in de tijd. Op een bepaald moment heb je het eureka-momentje waardoor je het verhaal begrijpt, maar dat betekent niet dat de film er minder naargeestig van wordt. Waar sommige films je belonen met een goed gevoel wanneer je het plot hebt ontrafeld, laat Brimstone je alleen maar meer huiveren. Steeds beter begon ik te begrijpen dat er alleen maar meer duisternis en luguberheid in het verschiet lag.

Koolhoven heeft met Brimstone een film neergezet waar ik nog wel een aantal nachtjes van wakker zal liggen. De overtuigende acteerprestaties van onder andere Guy Pearce en de gruwelijke scenes zorgen ervoor dat ik deze film niet snel zou aanraden aan m’n moeder, maar voor filmliefhebbers die kunnen genieten van een flinke dosis misère op het witte doek is het een must see. Een fantastische, maar gruwelijke film.