Flowsymposium: baas in eigen brein?

In het Dantegebouw vond donderdag het jaarlijkse Flowsymposium plaats. Het thema: neuromarketing. Fred van Raaij, Paul Postma en John Faasse kwamen praten over de manieren waarop neuromarketeers onze hersenen te slim af proberen te zijn.

‘Nog 1 kamer vrij!’ en ‘3 mensen kijken momenteel’: wie ooit een hotelkamer heeft geboekt via de website Booking.com, zal die teksten ongetwijfeld herkennen. Het is een truc, legt John Faasse uit aan een volle zaal in het Dantegebouw, bedoeld om de suggestie van schaarste te wekken. Misschien ben je er zelf wel eens ingetrapt. “Mensen denken vaak: ik ben slimmer dan dat, ik heb zoiets echt wel door”, zegt Vaasse. “Maar onbewust laten we ons makkelijk verleiden.”

Tijdens de discussie aan het einde van de middag komen er veel vragen uit de zaal. Want hoe kunnen we ons eigenlijk bewust zijn van onbewuste beïnvloeding? Wíllen we stiekem niet gewoon overgehaald worden door reclames en mooie praatjes? Zijn sommige mensen gevoeliger voor beïnvloeding dan anderen? En mag je mensen wel aansporen om cola te drinken als ze daar dik en ongezond van worden? Mediaonderzoeker John Faasse, econoom Paul Postma en emeritus-hoogleraar psychologie Fred van Raaij scheppen duidelijkheid aan de hand van voorbeelden. Ze vertellen over wijnkaarten in restaurants, een L’ Oréal-campagne in China en de aantrekkingskracht van dure verzekeringen uit een automaat op het vliegveld.

Na afloop praten twee studentes buiten nog wat na voordat ze zich naar de aansluitende borrel bewegen. “Het was superinteressant”, zegt Rebecca van Geel. “Ik studeer communicatie- en informatiewetenschappen, dus neuromarketing sluit daar goed bij aan. Termen als ‘priming’ en ‘framing’ komen ook tijdens mijn colleges wel eens aan bod. Het was leuk dat die concepten nu benaderd werden vanuit verschillende perspectieven, door sprekers met verschillende achtergronden.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.