De betrouwbaarheid van betaalverzoeken als Tikkie

Tikkie! Je hebt hem. Een betaalverzoek is een gemakkelijke manier om je geld terug te vragen aan je huis- en kroeggenoten. Voer het bedrag in en verstuur het via WhatsApp, iMessage of gooi het op iemands Facebookpagina. Om de veiligheid te verbeteren, voert de Europese Commissie nieuwe regels in voor moderne, elektronische betaalmethoden. Veiligheid verbeteren? Moeten we ons zorgen maken dan?

Berend Jan Beugel, persvoorlichter Betaalvereniging Nederland, stelt ons een beetje gerust: “De Nederlandse banken lopen voorop wat betreft veiligheid bij online betalen, dus voor de bestaande betaaldiensten van banken verandert er niet zoveel.” Voor andere landen in Europa is er waarschijnlijk nog wat werk aan de winkel, want met de nieuwe richtlijnen wordt nu één lijn getrokken.

Beugel: “De regels zijn wel belangrijk voor meer concurrentie en innovatie in de markt van betaaldiensten.” Bestaande betaalmethoden voldoen wat betreft beveiliging al aan de Europese eisen. Het is de bedoeling dat nieuwe initiatieven ook veiligheid kunnen garanderen.

Tips voor veilig ‘tikken’

Zelf kunnen we wel het een en ander doen om niet in oplichterij te tuinen. Beugel geeft een aantal tips bij het ontvangen van een betaalverzoek:

> Check het webadres waar je terecht komt als je op de link klinkt. Dit moet het adres zijn van je eigen bank

> Check het nog een keer

> Controleer het betaalverzoek. Klopt de naam, het rekeningnummer en het geldbedrag

> Bij twijfel, niet doen!

Heb je je betaalverzoek een keer open en bloot op het internet gedropt? In principe kunnen anderen er niets mee. Wees wel alert op nieuwsgierige Aagjes die informatie willen lospeuteren. Zet je vraagtekens bij ieder verzoek waar ze jouw bankgegevens bij vermelden, voordat je antwoord geeft. Houd pin- en toegangscodes voor jezelf en deel ze nooit met anderen, is het devies.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.