Kan ik rondkomen van enquêtes?

Elise van Rossum is student en probeerde wat bij te verdienen naast haar voltijd stage bij Univers. Hoe lucratief is het om mee te doen aan online enquêtes?

Een maand geleden heb ik mij ingeschreven bij vier online onderzoekpanels waar je geld kunt verdienen voor een inspanning van enkele luttele minuten. Met de gedachte mijn zakken te vullen voor de kerstdagen, gaf ik mijn gegevens en creëer ik een profiel. Prop die mailbox maar vol, een extra zakcentje kan ik als student wel gebruiken.

Enqueteplein is de eerste halte. Die verwijst je door naar andere online enquêtebureaus. Dertien suggesties zouden passen bij mijn profiel: 22-jarige student met een Nederlandse nationaliteit. Ik schrijf mij in bij Pollland, EuroQuestion, Toluna en Panelwizard. Alle vier garanderen ze het verdienen van geld, waarvan twee alvast mijn bankrekeningnummer vragen. Veelbelovend!

Geld voor jouw gedachtegang

De enquêtediensten zeggen allemaal extreem geïnteresseerd te zijn in je mening. Jouw stem telt. Welke vragen kunnen nu zo belangrijk zijn dat mijn inbreng van belang is? Bij mijn eerste enquête, die van Toluna, vroeg ik me meteen af of ik wel echt zo relevant ben. Ik kreeg verschillende vragen over schoenen en welke webshops ik ken. Twee waren volledig onbekend voor mij. Vervolgens proberen ze informatie te winnen over een van de webshops die géén belletje deed rinkelen. Hoe kan ik er dan antwoord op geven? Nu heb ik twee keuzes: antwoorden verzinnen om punten te scoren, of weigeren verder te gaan en m’n saldo gelijk te laten. Ik koos als brave burger voor het tweede. Maar ik kan mij voorstellen dat mensen doorgaan ondanks zonder daadwerkelijk antwoord op de vraag te kunnen geven en toch punten verdienen. Hoe betrouwbaar zijn de resultaten dan?

“Het is niet te vergelijken met wetenschappelijk onderzoek”

Ik vroeg het Ton Kuijlen, onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg. Hij bevestigt mijn wantrouwende houding. “Zulke enquêtes zijn niet te vergelijken met sociaal wetenschappelijke onderzoeken. Ze schieten met hagel, filteren de antwoorden en kijken of ze gegevens kunnen combineren. Het is meer het uitzoeken van kijkgedrag van de consument.” Dat heb ik gemerkt. De enquêtes die voorbij kwamen, gingen vooral over de naamsbekendheid en imago van bedrijven. Om met Kuijlen te spreken: “De inhoud is ondergeschikt aan het bereik. Ze kijken bijvoorbeeld wat je cultureel leuk vindt en wat je in je vrije tijd doet en profileren hiermee een doelgroep. Aan de hand daarvan passen ze hun marketing strategie toe.” Maar de hamvraag is natuurlijk vooral: wat hield ik eraan over?

Resultaten

Bij veel enquêtes word ik na een aantal vragen eruit gegooid doordat ik niet voldoe aan het juiste profiel. Wat is het nut van de gegevens bij de inschrijving? Ruim vijf en een half uur heb ik besteed aan het invullen van vragen waar ik halverwege word afgekapt. Het resultaat:

enquetes_27019170

De 2500 punten van Toluna kon ik inwisselen voor kortingsbonnen voor myphotobook ter waarde van tien euro. Funfact, ik ontvang de vouchers binnen 2 tot 8 weken, maar ze zijn geldig tot 31 december 2017. Handig. Bij Panelwizard sparen ze je binnengeharkte geld op en storten ze het in juni en december. Dus het is nog even afwachten of m’n anderhalve euro in juni op m’n bankrekening staat…

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.