Vloggers zijn de échte influencers

Vloggers zijn immens populair. Dagelijks kijken miljoenen mensen van over de hele wereld naar ze. Al die kijkers nemen emoties over van hun favoriete vlogger, ontdekte promovendus Hannes Rosenbusch. Misschien is dát wel het geheim van hun succes?

De fervente YouTuber, die zijn dagelijkse leven op het sociale videoplatform deelt, heeft een flinke impact op mensen. Uit het promotieonderzoek dat Hannes Rosenbusch momenteel aan Tilburg University doet, blijkt dat soms wel miljoenen kijkers de emoties van één vlogger overnemen.Rosenbusch onderzocht het woordgebruik van tweeduizend vlogs van kanalen met minimaal tienduizend abonnees. Uit die video’s zijn woorden gehaald die een bepaalde emotionele dekking hebben. Het woord ‘bummer’ (in het Nederlands ‘jammer’) kan bijvoorbeeld toegeschreven worden aan een jammerlijke of bedroefde stemming. Volgens het Woordenboek van Emoties geeft dat woord jou als kijker ook een jammerlijk of bedroefd gevoel. Op diezelfde manier heeft de promovendus tijdens zijn onderzoek de meeste woorden ondergebracht. Uiteindelijk kun je dan precies zien wat de emotionele strekking van de video qua woordgebruik is.

Hyperblije vloggers maken je niet per se vrolijk

Maar woordgebruik is niet de enige factor die invloed heeft op de gemoedstoestand van de kijker. Ook de video zelf (gezichtsuitdrukkingen, kleurtinten, entourage, muziek, montage, enz.) roept een reactie op bij de kijker. “Een vrolijke video resulteert in een blije kijker, na het zien van een droevige video is de kijker over het algemeen verdrietig,” legt Rosenbusch in het Engels aan Univers uit. Het is dus niet slim om voor een tentamen een video van een vlogger met ADHD te kijken.

Je zou denken dat we dan massaal hyper blije vloggers zouden gaan volgen. We willen immers allemaal vrolijk door het leven gaan. Maar dat is volgens de promovendus te kortzichtig. “We kunnen ons niet afschermen van de dingen om ons heen. Vroeg of laat worden we toch geconfronteerd met negativiteit of met dingen die totaal niet stroken met onze persoonlijkheid.”

“Een vlogger is een échte influencer”

Vloggers bepalen hoe jij jezelf, samen met nog honderdduizenden andere kijkers, voelt. Om een beeld te geven: een doorsnee video op het populairste YouTube kanaal van dit moment wordt ongeveer zeven miljoen keer bekeken. Het kanaal PewDiePie heeft zelfs meer dan tachtig miljoen abonnees. Eén vlogger kan dus de gemoedstoestand bepalen van ruim vier keer het inwoneraantal van Nederland. En dan hebben we het nog maar over één van de vele duizenden succesvolle vloggers.

Een klik is meer dan alleen emotie

De overdracht van emoties heeft tot gevolg dat je als kijker op zoek gaat naar jouw ideale vlogger, iemand die bij je past qua uiterlijk en karakter. Dat kan zorgen voor een klik. “Vloggers geven de kijker een diepe inkijk in hun persoonlijke leven,” gaat Rosenbusch verder.

Hij is ervan overtuigd dat emotie niet het enige is dat vloggers overdragen. “Ook hun manieren, gedragingen, woordgebruik, de reactie op verschillende situaties en de manier waarop iemand oordeelt worden hoogstwaarschijnlijk door de kijker overgenomen.” Die klik, in combinatie met de overname van persoonlijkheden, “begint toch aardig op een vriendschap te lijken, een online vriendschap”, benadrukt Rosenbusch.

Dat een vlogger invloed heeft op veel meer dan alleen emotie is nog niet wetenschappelijk bewezen. Wel zijn er verschillende geluiden dat kijkers vloggers zien als rolmodel voor hun dagelijkse handelingen. “Een vlogger is een échte influencer,” drong het tot de promovendus door. Verklaart dat dan het immense succes van de vloggers de laatste jaren?

YouTube

De domeinnaam YouTube.com is op Valentijnsdag 2005 geactiveerd. De eerste video werd twee maanden later geüpload door medeoprichter Jawed Karim. Daarop deelt hij zijn bezoekje aan de San Diego Zoo. Op 9 oktober 2006, slechts anderhalf jaar later, kocht Google het videoplatform voor 1,6 miljard dollar over.

Nu heeft YouTube maar liefst 1,9 miljard maandelijkse gebruikers, die massaal zochten naar ‘despacito’: de meest gebruikte zoekterm voor 2018. In dat jaar zijn de views voor het platform meer dan verdubbeld en werd de ‘ouderwetse’ televisie minder populair.

De best verdienende YouTuber van 2018 was de 7-jarige Ryan. Met zijn pagina Ryan ToysReview verdiende hij ongeveer 22 miljoen dollar.

Het geheim achter het succes

Op de vraag of de overdracht van (veel meer dan alleen) emotie ook het geheim is van het wereldwijde succes van populaire vloggers antwoordt Rosenbusch ontkennend: “We zagen dat die overdracht bij vloggers met veel abonnees niet verschilt met die van vloggers met veel minder abonnees.” Ook was er volgens de promovendus geen verschil te vinden in de manier waarop de overdracht plaatsvond. Toch kan het nog steeds bijdragen aan het succes van vloggers in het algemeen.Een andere mogelijke oplossing voor het raadsel ligt bij het effect van de steeds invloedrijkere online wereld op de mens. Sinds de introductie van de smartphone brengen we steeds meer tijd door op social media, blijkt uit Amerikaans onderzoek, terwijl real-life ontmoetingen met meer dan veertig procent zijn afgenomen. Men wil zich opnieuw met iemand verbonden voelen, zou je kunnen denken. De makkelijkste oplossing is het openen van YouTube.

Toch is de wetenschap er nog niet helemaal uit. Terwijl het ene onderzoek concludeert dat social media alleen maar negatieve effecten heeft, nuanceert een ander onderzoek die resultaten. Zo schreef Univers eerder deze maand over een onderzoek, dat het idee van sociaal isolement door het gebruik van social media juist ontkracht.

Voelen we ons meer verbonden door YouTube, of worden we er juist eenzamer door? Het is nog maar de vraag. Volgens Rosenbusch wordt het sociale videoplatform binnen de wetenschap onderschat. “Het meeste onderzoek is gedaan naar Twitter en Facebook,” zegt hij. Het zal waarschijnlijk nog even duren voordat dit mysterie is ontrafeld.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.