Organisatiemonitor: 7,2 voor dienstverlening

Docenten bij de rechtenfaculteit zijn zeer ontevreden over de manier waarop de surveillance geregeld is. Dat komt omdat deze faculteit het toezicht zelf regelt, er wordt soms wetenschappelijk personeel ingezet. Bij de andere faculteiten wordt de surveillance geregeld door de studentenadministratie, daar wordt vaak gebruik gemaakt van de inzet van bejaarden. De rechtenfaculteit gaat kijken hoe ze de tevredenheid op dit gebied kan verbeteren.

Dat blijkt uit de Organisatiemonitor, een enquête waarbij UvT-personeel gevraagd wordt hoe tevreden ze zijn over zeven zogenoemde servicegebieden: onderzoeksondersteuning, onderwijsondersteuning, ict, human resources, communicatie en marketing, finance en facility services. Op alle terreinen zijn verbeterpunten zichtbaar, maar ondanks de kritiek is de tevredenheid over de dienstverlening wel gestegen. Gemiddeld scoorde de dienstverlening een 7,2. In 2010 was dit een 6,9.

Facility Services
De werknemers van de universiteit voelen zich erg veilig op de campus, zo blijkt uit het onderzoek. Op dat vlak scoort Facility Services goed. Iets waar wel flink over geklaagd wordt is de kwaliteit van de schoonmaak. Over de reiniging in het sportcentrum en in Academia zijn de werknemers het minst tevreden. Ook is er kritiek over de schoonmaak van de eigen werkplek. “Dit was deels voorzien, bij de laatste aanbesteding is erg gekoerst op een laag kostenniveau. Bij een benchmark van de technische kwaliteit van de schoonmaak eindigen wij op plaats 3 bij een vergelijking van 1500 bedrijven. Mogelijk dat de nieuwe aanpak waarbij alleen schoongemaakt wordt, wat schoongemaakt moet worden en waarbij schoonmakers veelal buiten de kantoortijden schoonmaken, ervoor zorgt dat mensen gaan denken dat er niet schoongemaakt wordt,” schrijft de universiteit in een eindverslag over de Organisatiemonitor.

Ict
Net als twee jaar geleden zijn de werknemers het meest tevreden over het servicegebied ict. De helpdesk is goed bereikbaar en de vragen worden snel afgehandeld. Het personeel is ook tevreden over de vaste telefonie op de campus. Wel zouden de ict-afdelingen beter moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Zo rolt de universiteit momenteel Windows 7 uit voor werknemers, terwijl Windows 8 al is uitgebracht door Microsoft. “Om beter in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen moeten er extra middelen beschikbaar worden gesteld of capaciteit vrijgemaakt worden, omdat er nauwelijks ruimte is voor nieuwe projecten als gevolg van de bezuinigingen,” meent de ict-afdeling.

Werknemers willen ook meer ict-mogelijkheden om buiten de campus te werken. Die komen eraan. Deze zomer komt software beschikbaar waarmee werknemers buiten de campus gebruik kunnen maken van een werkplek op afstand. Ook gaat de UvT in 2014 Microsoft Lync uitrollen. Met Lync worden spraak- en videogesprekken, vergaderingen, aanwezigheidsgegevens en chatfuncties geïntegreerd.

In 2015 moet de tevredenheid van de werknemers gestegen zijn naar een 7,5 gemiddeld.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.