Verkiezingen: fietsbeleid

De Tilburgse fietsvisie is slechts een schim van het verleden: het rode fietspad is onderbroken, fietsers worden uit de binnenstad geweerd en als je niet oplet, wordt je fiets ook nog geruimd. Wat gaan de gemeentelijke partijen daaraan doen?

– Dit artikel maakt deel uit van onze analyse van de verkiezingsprogramma’s in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

De enige infrastructuur waar een student om geeft is een fietspad. Maar juist dat fietspad wordt stukje-bij-beetje afgebroken. Vroeger liep Tilburg voorop met fietsbeleid, zullen oudgedienden zeggen. De rode streep fietsasfalt liep van de campus tot aan de drempel van de kroeg en – heus – tot aan Oisterwijk. Maar nu niet meer. Het enige lichtpuntje zijn de gratis fietsenstallingen in de stad.

De meeste partijen willen die behouden, het rode fietspad verbeteren en onveilige situaties oplossen. Het is opvallend dat de landelijke partijen meer schrijven over de fietsverbindingen dan de lokale partijen.

Meer asfalt
Meer asfalt is het adagium van de VVD en dat geldt ook voor fietspaden, schrijft de partij in haar programma. “En ‘sportlanen’ om skeeleraars, fietsers, mountainbikers, wandelaars en joggers veilig de stad uit en de natuur in te laten bewegen – en weer terug.” De VVD schrijft niet over het behouden van de gratis fietsenstallingen. Het CDA schrijft wel dat de fietsenstallingen in de stad behouden blijven: ‘die maken het gebruik van de fiets extra aantrekkelijk en blijven dus gehandhaafd.’

GroenLinks heeft de boodschap begrepen en kopt ‘Tilburg weer fietsstad nummer 1.’ De groenen lijken terug te willen naar het rode fietspad. De partij gaat het gebruik van fietsen weer stimuleren door de fietspaden weer te scheiden van de autoweg. De fietspaden moeten doorgaand zijn, verkeerslichten afgestemd op fietsgedrag en onveilige punten, voornamelijk rondom scholen, worden aangepakt. PvdA Tilburg kiest ook voor rood asfalt. “De routes voor scholieren naar en de verkeerssituaties rondom onze scholen moeten veiliger.”

SP is trots op ‘onze rode fietspaden en sternenroutes’. De partij gaat een stapje verder in het gratis fietsenstallingsbeleid en wil ook de stalling onder het station gratis maken. Daarnaast gaat de partij kijken of de hoeveelheid fietsenstallingen rondom het station voldoende zijn. “Want als Tilburg een echte fietsstad wil zijn en blijven, moeten daarvoor ook de faciliteiten voor zijn,” schrijft de SP.

D66 deelt de mening van de SP dat de fiets ook op het station gratis gestald kan worden, onder het voorbehoud dat het ‘nuttig en betaalbaar’ moet zijn. “Tilburg moet weer de fietsstad worden!” schrijft de partij verder. Dat houdt ook in dat er ‘speciale aandacht’ gevraagd gaat worden voor ‘verbindingen met regiogemeentes.’

Fietsers weg van Pieter Vredeplein
De Tilburgse Volkspartij houdt het kort en wil ‘[h]et bestaande onderhoudsniveau van laag tot zeer laag opwaarderen naar voldoende tot goed.’ Partij Voor Tilburg pakt uit en wil het rode fietspad in ere herstellen. Ze schrijft dat ze concrete problemen – zoals op het Pieter Vredeplein – aandacht gaat geven. Lijst Smolders hanteert een lik-op-stukbeleid en wil fietsers weren van het Pieter Vredeplein. TROTS op Tilburg heeft geen fietsagenda in haar programma opgenomen net als Democratisch Actief Tilburg en Optimistisch Actief Tilburg.

Morgen bekijken we het horecabeleid.

Benieuwd naar de andere thema’s? Lees hier verder.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.