Les krijgen in virtuele omgeving

Tilburg University krijgt een Augmented Reality Laboratorium. Studenten kunnen straks college volgen in virtueel gesimuleerde omgevingen zoals een rechtszaal, bestuurskamer en ziekenhuis. Het AR-lab wordt betaald door een filantroop die nog anoniem wil blijven. De kosten worden geschat op een half miljoen euro. De subsidie is expliciet bedoeld voor een interdisciplinair (interfacultair) initiatief. Alle faculteiten zullen van het lab gebruik maken.

Het opzetten van het lab wordt begeleid door Max Louwerse, hoogleraar Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie en werkzaam bij het Tilburg Center for Cognition and Communication (TiCC). Louwerse spreekt over lab-based learning. “Zo’n virtuele collegezaal is wereldwijd uniek. Twente en Eindhoven hebben wel kleinere versies, waarbij beelden op één muur worden geprojecteerd. Maar wij hebben straks projecties op vier muren, een complete virtuele ruimte. Alleen Apple en Google hebben momenteel zo’n lab, maar die gebruiken ze niet voor onderwijsdoeleinden. Je zou denken dat de studenten zich dan nog steeds beseffen dat ze in een collegezaal bevinden. Maar als je in die ruimte staat, zie je helemaal niet dat het projecties zijn. Het is heel bedrieglijk. Er wordt een virtuele laag over de werkelijkheid heen gelegd. Van een technicus heb ik gehoord dat zijn koffer steeds op de grond viel, omdat hij hem verschillende keren neerzette op een virtueel weergegeven tafel. Het is dus zo levensecht, dat je dat vergeet.”

In het lab leren studenten en onderzoekers in de praktijk vragen te stellen en antwoorden te vinden over hoe mensen denken, zich voelen en zich gedragen in diverse situaties. Bij virtual reality (VR), een techniek die vaker gebruik wordt op universiteiten, krijgen gebruikers een VR-bril op. Aanwezigen zonder bril zien alleen een lege ruimte. Om grote groepen het VR-effect mee te geven, heeft dus iedereen een bril nodig. Bij het AR-lab is zo’n bril niet nodig. “Die brillen zijn erg fragiel en gaan snel kapot, zeker als ze door meerdere mensen gebruikt worden. Bovendien is het erg duur als je aan twintig of dertig studenten een bril moet geven. Voor grote groepen is Augmented Reality goedkoper en efficiënter. Overigens willen we twee labs bouwen, waarbij we in één lab wel met VR werken. Die labs kunnen geïntegreerd worden.”

Het lab komt in het nieuwe Onderwijsgebouw dat in 2016 wordt opgeleverd. In de tussentijd wordt met een kleinere variant gewerkt. Dat lab komt naar verwachting in het Dantegebouw, waar ook het TiCC zit. “We gaan eerst droogzwemmen, bijvoorbeeld met projecties op één muur en met één VR-bril. In het nieuwe pand moet een volwaardige versie van het lab komen. Vroeger kostte zoiets miljoenen, het is nu veel betaalbaarder, voor een half miljoen heb je zo’n lab. Het ligt er ook aan wat je wil. Als je eye tracking of hersenactiviteit wil registreren, ben je weer duurder uit. Als het goed is gaat dit laboratorium jaren mee. Het is modulair opgebouwd, we kunnen eenvoudig onderdelen vervangen. Voor het onderhoud wordt een technicus aangesteld, ook is er binnen het TiCC kennis aanwezig.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.