Van der Kammen blikt terug op tijd als Europarlementariër

Van der Kammen blikt terug op tijd als Europarlementariër

Sinds 2012 vertegenwoordigde TiU-beleidsmedewerker Patricia van der Kammen de PVV in het Europees Parlement. Ze volgde destijds Barry Madlener op, die naar de Tweede Kamer ging. Ze blikt terug op de ‘mooiste baan van haar leven’.

Toen u vertrok was u geen fan van de Europese Commissie, is dat nu veranderd?
“Nee absoluut niet, die indruk is juist sterker geworden. De eerste maanden is alles overweldigend, daarna leer je beter hoe het in Brussel werkt. Alle vooroordelen, dat het ondoordringbaar en niet transparant is, zijn bevestigd. De PVV is niet anti-Europa, het continent Europa is juist heel mooi. Maar we zijn tegen de Europese Unie zoals die er nu in juridische zin uitziet. Vroeger was de EU (EG) een samenwerkingsverband waarbij landen autonomie hadden. Deze EU is heel anders, we moeten ons voegen naar wetten en regels uit Brussel. Bovendien zijn we nettobetaler en krijgen sommige landen wel absurd veel geld. Subsidie maakt lui, je kunt landen beter helpen door een goed vestigingsklimaat op te zetten en goede economische samenwerking tot stand te brengen. Daar heb je allemaal iets aan. Als de EU daadwerkelijk zou hervormen en drie stappen terug zou gaan, zou het het overwegen waard zijn. Dat zie ik echter niet zomaar gebeuren. Nee, ik ben er nog meer van overtuigd dat het heel belangrijk dat dat Nederland uit de EU treedt.”

Heeft dat geen nadelen voor de economie?
“Dat hoor ik steeds, zo van: als we uit de EU stappen, dan worden de kades in Rotterdam groen van het gras dat er groeit, dat soort onzin. Het is echt niet zo dat de Nederlandse export verdwijnt als we uit de EU stappen. Rotterdam is voor de Duitse economie van levensbelang.”

U had onder meer de portefeuilles transport en interne marktcommisie. Hoe gaat zoiets in het werk?
“Met vier personen van de PVV hebben we alle portefeuilles verdeeld. Het is ongelooflijk hoeveel materie er op je afkomt. Brussel is een enorme wereld op zich. Er wordt veel in achterkamertjes gedaan, bijvoorbeeld bij coördinator meetings die achter gesloten deuren plaatsvinden. Het parlement is ingedeeld in fracties, ook wel groepen genaamd. Niet alle parlementariërs zijn aangesloten bij zo’n fractie, daarom is er ook een groep ‘niet-ingeschrevenen’, de PVV hoorde bij die laatste groep. Tussen de groepshoofden van de fracties is regelmatig overleg. Daar worden de deals gesloten en de agenda besproken. Dat betekent niet dat de PVV geen invloed heeft in Europa. Je kunt als parlementariër amendementen indienen bij commissievergaderingen, prikkelende vragen stellen, inbreng in het debat leveren, en je stem uitbrengen. Een vakcommissie vindt iets van een bepaald dossier, er wordt gestemd over een rapport en amendementen. Dat gaat vervolgens door naar de plenaire vergadering. Het kan voorkomen dat de stemmingsuitkomst van een plenaire stemming anders uitvalt dan die van de commissievergadering. Vooral bij beladen dossiers of dossiers waar nationale belangen een zware rol spelen is dat aan de orde. In de commissies zitten vaak mensen die een bepaalde affiniteit hebben met een onderwerp. Zo zitten in de milieucommissie vooral ‘groene’ mensen. Maar in het parlement als geheel kunnen de belangen een andere kant opgaan of de nationale belangen juist weer een grotere rol spelen. Veel dossiers worden klakkeloos aangenomen, de stemverhouding is dan ruwweg 650 voor en 100 tegen. Andere dossiers liggen heel lastig.”

Wie heeft in Europa nu de macht?
“Het parlement heeft in de praktijk weinig te vertellen, de Europese Commissie heeft alle macht. Zij komt met wetsvoorstellen en wetswijzigingen. Ze nodigt wel personen uit om hun visie te uiten maar dat zijn bij voorkeur belangenbehartigers die hen naar de mond praten. Het Nederlandse politieke systeem van directe controle waarbij parlementaire de minister aan de tand voelen kennen we in Europa niet. Het meest bizarre wat ik heb meegemaakt is een landbouwvoorstel wat is weggestemd met overweldigende meerderheid, 650 personen waren tegen en 15 voor. Vervolgens legde de Europese Commissie dit gewoon naast zich neer en weigerde het voorstel in te trekken. Er worden ter plekke nieuwe procedures bedacht en regels zijn rekbaar.”

Wat heeft de PVV nu in Europa bereikt?
“Ik zie succes en vooruitgang niet per se in de hoeveelheid dossiers ik er doorheen krijg. Het gaat om de visie die we hebben. We hebben meer bewustzijn bij de Nederlanders gecreëerd over de nadelen van de Europese Unie. Het is ook een misverstand dat we als PVV alleen tegen stemmen, omdat we tegen de EU zijn. Als iets een goed voorstel is, zeggen we ja. Maar we zeggen vaak nee omdat het stelselmatig om voorstellen gaat die in de kern meer macht geven aan de Europese Commissie, mensen die door niemand zijn gekozen.”

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.