Twitter: sociale motieven versus informatiebehoefte

Mensen twitteren om grofweg drie redenen. Om informatie te krijgen en het nieuws bij te houden (77,3 procent), voor het delen van informatie met bekenden en relaties te onderhouden (65,1 procent) en vanwege het doden van de tijd/entertainment (49,9 procent). En hoewel mannen en vrouwen om andere redenen gebruik maken van internet, speelt geslacht tegen de verwachtingen in geen rol in de motieven voor Twittergebruik.

Dat blijft uit onderzoek van Univers-blogger Desiree van der Heiden, student Communicatie- en Informatiewetenschappen (Bedrijfscommunicatie en Digitale Media) aan de UvT. Ze verzamelde via een online vragenlijst van 694 twitteraars informatie om hun Twittermotieven te testen.

Op basis van de resultaten kan geconcludeerd worden dat Twitter niet slechts een informatiemedium is; het kent ook een sociale kant, aldus van der Heiden. “Het nieuwe design van Twitter richt zich ook steeds meer op het zijn van een informatiemedium. Omschreef Twitter zich voorheen nog als “a service for friends, family, and co–workers to communicate and stay connected through the exchange of quick, frequent answers to one simple question: What are you doing?”; tegenwoordig noemt Twitter zichzelf een informatienetwerk, waar ieder individu informatie kan vinden over datgene wat hij of zij interessant vindt.”

De resultaten van het onderzoek van Van der Heiden werden op Frankwatching gepubliceerd, een bekende website over sociale media.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.