Veel problemen met DUO en Studielink

Studenten hebben veel klachten over de loketten waar zij hun inschrijving, studiefinanciering en andere studentenzaken regelen. Als de studenten na het maken van een foutje door eigen slordigheid of door verkeerde voorlichting proberen om het probleem op te lossen, lopen ze met het hoofd tegen de muur.

Dat blijkt uit een onderzoek onder bijna 2000 studenten door actualiteitenprogramma EenVandaag, in samenwerking met de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg.

Drie op de tien studenten (31 procent) zijn wel eens in de problemen gekomen doordat er iets mis ging bij DUO/IB-Groep. Van alle deelnemers aan het onderzoek draaide 14 procent op voor reiskosten die hun studenten-OV-chipkaart had moeten dekken. Ook liep 12 procent studiefinanciering mis doordat er iets verkeerd ging bij DUO.

Ruim één op de vijf studenten (22 procent) ondervond wel eens problemen doordat er bij Studielink iets verkeerd ging. Van 14 procent van de deelnemers aan het onderzoek was de (her)inschrijving niet op tijd geregeld. In sommige gevallen gaat de betaling van het collegegeld ook via Studielink. Dat ging bij 5 procent van alle ondervraagden mis.

Dat de studenten fouten maken wijten ze voor een deel aan gebrekkige en onduidelijke informatievoorziening op de websites van de instanties. Bijna vier op de tien studenten (37%) beoordelen de website van DUO als slecht. Voor de website van Studielink geldt dit voor ruim vier op de tien (42%). Niet alleen voor het verkrijgen van informatie, maar ook voor het beheren van hun gegevens zijn de studenten aangewezen op de sites.

Studenten weten vaak niet tot welke instantie ze zich moeten richten: 34 procent wist deze zomer niet waar ze zich moesten inschrijven, en voor 37 procent was het niet duidelijk waar het collegegeld betaald moest worden.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.