Vijf ton voor onderwijsinnovatie

Tilburg University lanceert drie pilots voor onderwijsvernieuwing. Het benodigde budget voor 2014, 465.000 euro, werd afgelopen vrijdag goed gekeurd door de Universiteitsraad.

Het gaat om drie projecten: Digitaal Canon, de Digitale Repetitieklas en Flex-ED courses. In Digitaal Canon, ook wel eEssentials genoemd, worden kennisclips gemaakt met leerstukken van grotere bachelorvakken. Zo worden bij bedrijfseconomie en IBA filmpjes gemaakt hoe de verschillende kanten van de bedrijfseconomie bij elkaar komen. De andere faculteiten hebben ook concrete plannen, zo wil de theologische faculteit een video over Augustinus maken. De digitale repetitieklas gaat opnames maken en verspreiden van hoorcolleges. De pilot Flex-ED course integreert bestaand, gratis leermateriaal, zoals TED-talks.

De Universiteitsraad stemde met uitzondering van werknemersfractie Abvakabo in. Marinus Verhagen, fractievoorzitter, vond dat onderwijsinnovatie zich moet richten op interactie tussen student en docent. Dat zag de fractie niet terug in het voorstel, meende Verhagen. Medewerkersfractie Onafhankelijken pleitte met succes voor gebruik van kennis in de eigen organisatie.

Het geld komt uit het budget van het strategisch plan. Daar is dit jaar twee miljoen beschikbaar voor de zogenaamde ‘Kernpunten van het Strategisch plan’. Naast onderwijsinnovatie wordt dat geld onder meer uitgegeven aan het stimuleren van Europese onderzoeksubsidies, meer studenten naar Tilburg University trekken en het herzien van de website voor studiekiezers.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.