Recensie: De Vagina Monologen

Toef, zure hut, egel, stortgat, mossel, broodje rosbief, schotwond, voorbips, krater en pruim. Het zijn zomaar wat benamingen voor het vrouwelijk geslachtsdeel. De dames op het podium van Theaters Tilburg zijn niet te beroerd om deze termen vrijwel gelijk na het dimmen van het zaallicht met het publiek te delen. ‘’En hoe noemen jullie de vagina in Tilburg?’’ ‘’Kut!’’ De toon is gezet.

De show werd al in 130 landen opgevoerd en bleek een groot succes. Stiekem willen de meeste vrouwen wel over hun vagina praten. Zelfs in de conservatieve staten van Amerika omarmde het publiek uiteindelijk de voorstelling. Dat is niet gek, want hoewel de eerste minuten wat ongemakkelijk zijn, wordt het publiek verrassend snel op haar gemak gesteld.

Script voorlezen is meesterlijke zet
Wie een satirisch toneelstuk of cabaret verwacht, komt bedrogen uit. Met het script in de hand wordt alles opgelezen. Een bewuste keuze van schrijfster Eve Ensler. Ze interviewde tweehonderd vrouwen met de meest uiteenlopende achtergronden over hun vagina. Op basis daarvan ontstonden tien monologen, die nog steeds in uitverkochte zalen worden voorgedragen. Hoewel dat script in de hand in eerste instantie wat storend is, blijkt het uiteindelijk een meesterlijke zet. Elke vrouw kan zo namelijk het stuk opvoeren. Zo vertolkten sterren als Whoopi Goldberg, Oprah Winfrey, Meryl Streep en Jane Fonda er al delen van.

Tijdens de show die Univers bijwoont, staan Anne-Marie Jung, Ilse Heus en Lone van Roosendaal op het podium. En dat doen ze goed. Leuke toevoeging is het optreden van Kim Soepnel, die het stuk weet te versterken met eigenaardige melodieën uit haar contrabas.

‘Vagina’ klinkt als een infectie
Vaak levert het woord ‘vagina’ een negatief beeld op. ‘’In het beste geval klinkt het als een infectie.’’ Met name de haardracht down under blijkt voor mannen een issue, helemaal kaal wordt door hen het meest gewaardeerd. Jammer, luidt het unanieme oordeel. ‘’Je moet tenslotte van de vagina houden, met huid en haar.’’ Voor vrouwen valt er ook nog iets te leren. Zo bestaan er allerlei soorten kreunen. De ‘Gooise kreun’, ‘recht-voor-z’n-raap kreun’, ‘denk-om-de-buren kreun’, ‘gereformeerde kreun’ en ‘diva kreun’ zijn daarvan de opvallendste.

De show gaat echter over meer dan alleen het vrouwelijk geslachtsorgaan. Het bestaat uit persoonlijke, échte verhalen over onzekerheid, schaamte, verlangen en tevreden zijn met jezelf. Ook is er veel aandacht voor vrouwen in oorlogssituaties. ‘’Ze ramden een pistool bij me naar binnen. Ik wist niet of ze via onderen mijn hersenen eruit zouden schieten.’’ Niet voor niets worden tijdens de show op een scherm constant beelden getoond van het werk van Stichting Plan, dat zich inzet om de leefomstandigheden van kansarme kinderen in ontwikkelingslanden te verbeteren.

Iets met koude eendenbekken
Gelukkig worden de zwaardere verhalen moeiteloos afgewisseld met luchtiger materiaal. Zo heeft het trio bij het stuk over koude eendenbekken en allerlei schoonmaakmiddeltjes voor de vagina de lachers op de hand. Ook wordt het publiek aan het werk gezet. Voordat we het weten, scanderen we met z’n allen: ‘’We hebben een K, we hebben een U, we hebben een T. KUT!’’

En daarmee is elk laatste restje schaamte over de vagina verdwenen.