Weer minder studenten TiU

Sinds 2012 daalt de instroom van studenten aan Tilburg University. In 2011 ging 5,3 procent van de geslaagde middelbare scholieren naar Tilburg. Vorig jaar zakte dat naar 4,3 procent. De eerste, voorlopige, cijfers van dit jaar wijzen op een nog verdere daling: 3,7 procent. En dat terwijl de universiteit in 2016 weer op vijf procent wil zitten. Wat te doen? BNN’s Tim Hofman is deel van het antwoord.

Hedvig Niehoff, hoofd van de afdeling Education and Research Marketing (ERM) van Tilburg University, geeft tekst en uitleg bij de commissie Dagelijkse Bestuur van de universiteit: een subcommissie van de Universiteitsraad gevuld met vertegenwoordigers van de medewerkers- en studentenfracties en het College van Bestuur.

Ze geeft een aantal verklaringen voor de teleurstellende cijfers: het aantal vwo-afgestudeerden in TiU’s thuismarkt (Brabant, Zeeland en Limburg) ligt lager dan het landelijke en stijgt, volgens een raming van OC&W, maar tot 2018 door. Landelijk groeit het aantal VWO’ers nog tot 2020.

Een andere reden: afgestudeerden uit de regio kiezen vaker voor een hbo-opleiding dan het landelijke gemiddelde (vijftien procent landelijk, achttien in de thuismarkt). Daarnaast heeft 54 procent van de middelbare scholieren een technisch profiel: “Tilburg University profileert zich hier niet”, aldus Niehoff.

Met de ‘spontane naamsbekendheid’ van Tilburg University is het droevig gesteld. In Zeeland noemt niemand van de ondervraagden Tilburg University als ze universiteiten moeten opnoemen. In Limburg is het niet veel beter: 26 procent noemt TiU. In ons eigen Brabant weet iets meer dan de helft Tilburg University noemen.

De effecten van nieuwe wetgeving zijn altijd onvoorspelbaar, maar het leenstelsel kan voor Tilburg University wel eens goed uit pakken: “Tilburg is vrij goedkoop om te wonen,” verklaart Niehoff. Boven de rivieren lijkt TiU niet te kunnen concurreren met andere universiteiten. Zonder ‘twee keer’ het huidige marketingbudget heeft het geen zin, aldus Niehoff.

De oplossing: “een intensievere werving en productontwikkeling.” Er komt een nieuwe ‘corporate campagne’ die in oktober start: ”Zodat elke student over Tilburg University weet”. Tim Hofman, sinds 2013 verslaggever voor Spuiten en Slikken, gaat daarin een rol spelen.  “Voor hem is gekozen omdat de studiekiezer zich met hem kan identificeren. Komende maanden is hij vaak in beeld bij BNN,” aldus Niehoff.

Aan de andere kant wordt er nagedacht over ‘brede bachelors en gedeelde opleidingen’ met bijvoorbeeld TU/e. Ook zijn de opleidingsdirecteuren van de faculteiten ‘formeel medeverantwoordelijk’ voor de instroomcijfers. De focus van de campagnes ligt dit jaar op de thuismarkt: een ‘roadshow’ doet elke middelbare school in het gebied aan en Tilburg wordt ‘als prima studentenstad’ in de etalage gezet.

De instroomcijfers van dit collegejaar worden na 1 oktober vastgesteld.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.