Recensie: The Dutch Eagles – Take It

Ze worden door Radio 2 geroemd als de beste coverband van Nederland, een flinke reputatie om in ere te houden. De verwachtingen zijn dan ook hooggespannen als de eerste tonen worden ingezet door de zes mannen van The Dutch Eagles.

De programmaflyer belooft bekende en minder bekende nummers van The Eagles en hun tijdgenoten. De show is echter veel meer dan dat: erg fijne muziek, maar ook zes sympathieke, bizar muzikale mannen die stuk voor stuk fantastisch kunnen zingen en spelen. Die bovendien leuke anekdotes het toneel afslingeren en duidelijk enorm veel plezier hebben in wat ze doen. Eigenlijk zou dit dan ook een erg korte recensie kunnen zijn, want twee woorden volstaan:

Alles Klopte.

Vóór de pauze wordt het publiek voornamelijk getrakteerd op de country sound van The Eagles en aanverwanten. Hun eerste hit – ‘Take it Easy’ – komt voorbij, de zaal zingt mee met ‘Lying Eyes’ en ‘Tequila Sunrise’ blijkt naast een cocktail ook een fijn Eagles-nummer te zijn. Bij ‘Love has no Pride’ van Bonnie Raitt waant het publiek zich even met een biertje bij het kampvuur. Met Fleedwood Mac’s ‘Go your own Way’ krijgt de zaal alvast een voorproefje van het rockgeweld na de pauze.

En dat rockgeweld blijkt nog fijner dan de country sound: America’s ‘A horse with no name’ en ‘Ricky don’t lose that number’ van Steely Dan zorgen voor een fijne afwisseling tussen de Eagles-krakers. Hoogtepunt is – hoe kan het ook anders – ‘Hotel California’, de nieuwe nummer 1 in de Top 2000 van Radio 2. Om me heen zie ik brede grijnzen van oor tot oor en ogen vol jeugdsentiment. Wat moeten die jaren zeventig en tachtig een feestje zijn geweest. De show is dan ook zeker niet alleen voor de echte Eagles-fans; ook degenen die minder bekend zijn met hun muziek houden er gegarandeerd een memorabele avond aan over.

Een recensie is niets zonder ook een kritische noot: sorry mannen, de show was met twee uur echt te kort, maak er gerust drie van. Nu is het aftellen tot de volgende theatertour, in de tussentijd stof ik de elpees op zolder af.

5 van de 5 sterren

Gezien in Theaters Tilburg. Meer informatie over de voorstelling vind je hier.