Recensie: Seksstress, een poedelnaakt drama

Jaren geleden bezocht theatermaker Boy Jonkergouw zijn ongeneeslijk zieke vader op een naaktcamping in Frankrijk. Dit bezoek bracht hem op een idee, en samen met choreografe Guilherme Miotto creëerde hij theatervoorstelling Seksstress, een poedelnaakt drama over intimiteit.

Huub en zijn vriendin belanden bij hun antifeministische (schoon) vader op een camping in Frankrijk. Uiteraard weet iedereen in de zaal dat het een naaktcamping betreft. ‘Wanneer gaan ze nou naakt, wanneer gaan ze nou naakt?’, gonst telkens door mijn hoofd. Als dan eindelijk de eerste broek naar beneden zakt, zit prompt het hele publiek rechtop in de stoelen, om een glimp op te vangen van wat er zich tussen de benen van de spelers bevindt.

Terwijl de geliefden proberen in hun nakie een tent op te zetten, loert de tevens naakte vader lustig naar de voorgevel van zijn schoondochter. Zo openhartig als het maar kan, bespreken hij en zijn zoon ondertussen hun falende sekslevens tot in detail. “Met die filmpjes van het internet gaat het prima, maar in ‘t echie wil hij niet”, klaagt de vader. Huub heeft ook heel wat klachten over zijn vriendin. Vader weet wel waar de kern van alle problemen zit: “Vind je d’r mossel niet lekker ruiken?”

Als vader op weg gaat naar het kinderanimatieteam, grijpen Huub en zijn lief de kans om de kwaliteit van hun seksleven wat op te krikken. Aan de hand van een zweverig seksboekje over wortelchakra’s proberen ze uit te zoeken wat ze fijn vinden. Huub begint echter te neuzelen over zijn innerlijke kind, dat hem ervan weerhoudt écht intiem te worden met zijn vriendin. De spanning tussen de twee loopt op, en ten slotte gooit Huub eindelijk het hoge woord eruit: “Ik blijf alleen maar bij jou omdat dat moet van mijn therapeut.”

Seksstress is een humoristische voorstelling over mensen die er maar niet in weten te slagen op de juiste manier hun verlangens te uiten. Het stuk bevat een hoop flauwe seksgrappen die zeer vermakelijk zijn voor de liefhebber. De acteurs tonen enorm veel lef en zijn perfect op elkaar ingespeeld. Wel lijken ze fysiek soms nog iets te terughoudend. Zo zijn de knuffels nét iets te afstandelijk en doen de spelers hun best om elkaars geslachtsdelen te ontwijken. Wellicht om ongemakkelijke situaties te voorkomen? Desalniettemin is Seksstress een goede voorstelling, die van begin tot eind weet te boeien. En geef toe: zulke zwieberende geslachtsdelen zie je ook niet elke dag.

Gezien op donderdag 9 april in theater De NWE Vorst.
Seksstress speelt ook op vrijdag 10 april in De NWE Vorst, daarna in verschillende Nederlandse theaters.

3 / 5 sterren