Scoren met data van Spotify

Muziek, als mens en wetenschapper kan Hannes Datta er niet genoeg van krijgen. Hij bespeelt zelf drie instrumenten en besteedt uren aan de big data die muziek anno 2016 genereert. De instrumenten voor de lol, het laatste voor zijn beroep.

Privé is Hannes Datta (31) al veel met muziek bezig. “Ik speel zelf gitaar en wat piano. En recentelijk ben ik met de sax begonnen. Daarop probeer ik mee te spelen met de muziek die ik luister. Soms gaat dat goed, soms niet zo goed. Maar door mijn dochter en mijn werk kom ik er niet meer zo veel aan toe.”

Dat werk heeft eveneens alles met muziek te maken: de invloed van Spotify op het luisteren naar muziek, de gevolgen van piracy, de effecten van social media. De Tilburgse docent en onderzoeker Datta zit er middenin. Wat zijn werk alleen al voor de muziekindustrie hoogst interessant maakt. Hij is dan ook niet onopgemerkt gebleven. Sinds enige jaren komt hij op uitnodiging van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra met studenten op Eurosonic Noorderslag. “We krijgen uitgebreid data van Buma/Stemra en studenten gaan daarmee aan de slag. De resultaten van die projecten presenteren we daar. Het is geen full fledged afstudeeronderzoek, maar geeft interessante inzichten die erg geschikt zijn voor presentaties.”

hannes datta thumb

Voor Hannes – Teacher of the Year 2016 – Datta blijft het daar niet bij. Enige jaren geleden stond hij al op de wetenschappelijke line up van Paaspop en later dit jaar is hij geboekt voor Amsterdam Dance Event. Maar je moet daar niet te veel rock & roll bij voorstellen, relativeert hij. “Zo’n Eurosonic Noorderslag is het congres voor de muziekindustrie in Europa. Dat staat apart van de muzikale optredens. Het voelt ook als een academisch congres.” Nou ja, een beetje festivalinvloed is er dan toch. “Je staat op een podium met verlichting en een goede geluidsinstallatie. Dat heb je niet op wetenschappelijke congressen. En ’s avonds kom je niet in kleine kring bijeen met je collega’s, maar je gaat wel samen muziek luisteren.”

Ook voor een big data-onderzoeker is de muziekwereld een ware snoepwinkel. Streaming, online verkoop, social media en bijvoorbeeld de mogelijkheid om piracygegevens te analyseren. Het zijn allemaal interessante ontwikkelingen voor Datta. “Het is relatief nieuw, er is nog niet veel research gedaan naar de impact daarvan. Als jonge onderzoeker wil je dat juist hebben.”

Dat leidt dan ook tot grote belangstelling. Van de muziekindustrie, bijvoorbeeld Buma/Stemra, maar ook van collega-onderzoekers. Nog aan het bijkomen van een conferentie in China, maakt Datta zich alweer op voor een bezoek van een collega uit Nieuw-Zeeland. Ook het maken van een interviewafspraak met hem was niet een-twee-drie geregeld. “Zo veel belangstelling kan ook een beetje een probleem worden. Ik probeer me er een beetje tegen te beschermen. Uiteindelijk moet ik ook genoeg onderzoek publiceren.”

Een van zijn publicaties gaat over de effecten van muziekstreamingdienst Spotify. Daarop zul je Taylor Swift en sommige andere grote artiesten niet vinden, die boycotten de dienst. Swift heeft die ook niet nodig. In digitale platenwinkels als iTunes is zij al goed voor topverkoopcijfers.

Datta ontdekte dat onbekende artiesten juist baat hebben bij Spotify. In het eerste half jaar luisteren nieuwe gebruikers relatief minder naar de grote artiesten en meer naar de onbekendere. Omdat je niet meer voor elk nummer hoeft te betalen gaan luisteraars meer op muzikale ontdekkingsreis. Ze herhalen minder en luisteren meer, vertelt Datta. “Op Spotify is het voor een artiest of band makkelijker om ontdekt te worden. Al geldt wel: it is easier to get in, but also harder to stay in.” 

 

Gepubliceerd in Univers magazine 13, 2016

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.