Engelssprekende peuters dankzij robot

Tilburg University is begonnen met het eerste project ter wereld waarin een sociale robot een taalprogramma aanbiedt voor peuters en kleuters. De kinderen kunnen met hulp van deze robot op een interactieve en speelse wijze Nederlands of Engels leren. De ambitie is er om uiteindelijk een serie aan taalprogramma’s te maken, waarin verschillende onderwerpen behandeld worden (zoals getallen en ruimtelijke begrippen). Dat meldt de universiteit.

Onderzoekers van het Tilburg center for Cognition and Communication aan Tilburg University zijn bezig met het ontwikkelen van de sociale robot. Zij werken samen met een consortium van Europese universiteiten en bedrijven. Het project, genaamd L2TOR, wordt gefinancierd door de Europese Commissie. De uitvoering ligt in handen van verschillende Europese universiteiten (in Nederland zijn dit Tilburg University en Universiteit Utrecht). Er werken ook twee bedrijven mee die al ervaring hebben op het gebied van robotontwikkelingen. Zij hebben namelijk de NAO robot ontwikkeld en op de markt gebracht.

Taalgevoelige peuters
De motivatie voor het project is globalisering. Het leren van een vreemde taal wordt steeds belangrijker. De taalgevoelige periode van een kind begint rond de peuterleeftijd. Dan kunnen ze een tweede taal gaan leren.

Vijf peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Tilburg zijn geselecteerd voor het project. De ouders van de kinderen hebben ingestemd, omdat zij het onderzoek ondersteunen. De eerste interactie tussen de robot en kinderen is inmiddels op beeld vastgelegd, waaruit blijkt dat de peuters positief op de robot reageren. De eerste onderzoeksresultaten worden in augustus verwacht.

Advertentie.

Bekijk meer recent nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Univers.